bicicleta

Granollers Pedala continua insistint en la urgent necessitat de crear “una xarxa pedalable integral”. Foto: Ajuntament de Granollers

“El deteriorament de l’itinerari ciclista” de Granollers, que creua la ciutat de nord a sud, demostra que no és una ciutat preparada per a moure’s en bicicleta. Ho asseguren des de Granollers Pedala. I és que els pocs carrils bici que hi ha, que es concentren, principalment, al voltant del riu i al tram del carrer Girona que va des de Can Mònic fins a l’estació de Granollers Centre, no estarien en el millor estat, segons l’entitat. Per això, ara que ha començat el nou mandat, Granollers Pedala ha fet públic un full de ruta que busca millorar i multiplicar els carrils bici i estendre’ls a tota la ciutat. “La situació d’emergència climàtica que vivim constata la necessitat de transformar la mobilitat de la ciutat, encara basada en l’ús del vehicle motoritzat”, lamenten.

Implementar la bici

“La manca de desplegament d’una xarxa pedalable durant les darreres dècades no ha permès fer créixer de forma significativa la població usuària de la bicicleta”, asseguren des de l’entitat. “De fet, és un dels grans reptes pendents”, afegeixen. Per solucionar-ho, Granollers Pedala proposa una xarxa d’uns 21 quilòmetres, dividida en 3 eixos nord-sud i 7 eixos est-oest, que interconnecti tots els barris, els equipaments, els polígons i també Granollers amb els pobles veïns. Tot plegat, “traient espai als vehicles privats i no als vianants”, assenyalen des de l’entitat.

El cost d’implementar tot això seria de gairebé 4 milions i, a banda, també hauria d’incloure una xarxa d’aparcaments de bicicletes, formació a les escoles pel que fa a la mobilitat segura amb bicicleta o campanyes de promoció de l’ús de la bici. A més, l’entitat també proposa un conjunt d’accions pel que fa al compliment de la normativa i al compromís de tots els sectors amb la bicicleta per augmentar considerablement l’ús d’aquest mitjà de transport.

Accions municipals

En aquest sentit, l’any 2018 l’Ajuntament aprovava el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible, amb un conjunt d’accions a fer sobre mobilitat fins al 2024. Pel que fa a la bicicleta, es proposava crear una nova xarxa interna “amb uns itineraris nord-sud i est-oest per connectar els barris, i també la ciutat amb els municipis veïns”. A més, el pla també proposava “la creació d’una oficina de la bicicleta que fos el referent d’aquest mitjà de transport, de campanyes a favor de l’ús de la bicicleta i la senyalització d’itineraris”. Però la realitat és que la majoria d’aquests punts encara no s’han fet efectius, tret de la creació i senyalització de l’itinerari del carrer Girona fins a l’estació que Granollers Pedala valorava al principi de l’article.

Des de l’Ajuntament, però, asseguren que actualment “s’està estudiant fer un carril bici entre la Ronda Sud i Coll de la Manya i Font del Ràdium” i també recorden que pròximament “es crearà un carril bici a l’avinguda Sant Esteve”. Aquesta acció s’emmarca en les obres de reforma d’aquesta via, que es farà amb els fons Next Generation, i contempla també la reducció dels carrils per a cotxes. A més, en aquest sentit, l’alcaldessa, Alba Barnusell, ha repetit en diverses ocasions el seu compromís per fer de Granollers una ciutat més sostenible quant a la mobilitat, tal com marca l’Agenda 2030.

Tot i això, Granollers Pedala continua insistint en la urgent necessitat de crear “una xarxa pedalable integral”. “Per a aquesta legislatura esperem molt més”, conclouen.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram