Megaiot Valerie

Foto: Yacht Charter Fleet

El govern espanyol ha retingut provisionalment el megaiot de luxe Valerie, amarrat al Port de Barcelona. L’embarcació, amb bandera de Sant Vicenç i les Granadines, 85 metres d’eslora i 13,8 metres de mànega, estava a punt de sortir a navegar. Però de moment no ho farà perquè tot apunta que el seu propietari és l’oligarca rus Serguei Txemezov, contra qui recauria l’aplicació de les sancions aprovades per la Unió Europea contra Rússia per la guerra a Ucraïna.

Txemezov encara no és a la llista de sancionats, però es preveu que hi sigui en la pròxima actualització. I no serà la primera vegada. El 2014 els Estat Units i la Unió Europa ja van sancionar-lo per l’annexió russa de Crimea. Qui és?

Amic de Putin

Serguei Txemezov és amic i estret aliat de Vladímir Putin, a més de director general de Rostec, una corporació russa dedicada a defensa i, principalment, a la comercialització d’armament a través de centenars d’empreses. Es van conèixer als anys 80 perquè tots dos treballaven a l’Alemanya de l’Est com a agents del KGB. Seria el mateix Putin qui el col·locaria al capdavant de Rostec posteriorment.

«Hem d’actuar de manera contundent i carregar amb duresa contra Putin, el seu règim i els seus oligarques, que en aquest sistema de corrupció s’han enriquit oprimint el poble rus», deia al respecte Pedro Sánchez, president del govern espanyol, en una entrevista a La Sexta.

Sánchez informava de la retenció del Valerie al Port de Barcelona, recordant que aquesta mena d’operacions són complexes perquè es tracta de persones amb moltes societats i “moltes pantalles”, de manera que estudiar-los requereix gran coordinació entre els diferents serveis d’intel·ligència. De fet, els famosos Papers de Pandora ja van deixar al descobert la gran xarxa de societats en paradisos fiscals de Txemezov.

Falten comprovacions

La retenció provisional s’ha comunicat al titular de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària, a les institucions dedicades a la prevenció de blanqueig de capitals i al finançament del terrorisme i a les forces de seguretat de l’Estat perquè puguin dur a terme les actuacions de verificació de la informació sobre la titularitat real del vaixell. Si es comprova que pertany a una persona o entitat sancionada pel Consell Europeu, es procedirà a la seva immobilització.

La Capitania Marítima de Barcelona, ​​dependent de la Direcció General de la Marina Mercant del Ministeri de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, serà l’encarregada de garantir la seguretat del vaixell, de la navegació, de la tripulació i del port de Barcelona.

El megaiot, que es troba amarrat a la drassana MB 92 de reparació i manteniment, és el primer que es reté de manera provisional a Espanya des que s’acordessin les sancions a Rússia.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram