Vaques Vic

Per als ramaders, el veritable drama és la pujada de preu de les matèries primeres. Foto: Mar Martí

A Catalunya no es preveu que falti llet arran de la vaga de transportistes, tot i el crit d’alerta que ha llançat la Federació Nacional d’Indústries Làcties (Fenil), que dimecres anunciava que aturaria l’activitat des d’aquest dijous perquè s’ha “interromput” el subministrament dels elements necessaris per elaborar els productes i el trasllat del producte acabat a les cadenes de distribució. Els ramaders catalans treballen amb normalitat, tot i recordar que la situació podria ser greu finalment si la vaga s’allarga i empitjora i se suma a l’augment dels preus de les matèries primers, drama contra el qual sí que lluita el sector.

El ministre d’Agricultura, Luis Planas, ha afirmat que el govern espanyol treballa perquè la incidència de la vaga de transports en el subministrament de llet sigui “la mínima possible”. “Estem intentant restablir la plena normalitat”, que “trigarà algunes hores o un dia”, ha dit Planas aquest dijous al matí en una entrevista a Telecinco. El titular d’Agricultura ha admès que la vaga de transportistes està afectant la cadena alimentària i ha carregat contra el “grup minoritari que està boicotejant” i “utilitzant violència i coacció”. “Serem ferms”, ha avisat Planas. “Espanya no es pot permetre que un petit grup estigui posant en risc l’interès general de tots”, ha afirmat.

L’activitat lletera a Catalunya “continua amb normalitat”

Per la seva banda, però, el secretari d’Alimentació del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural de la Generalitat de Catalunya, Carmel Mòdol, ha assenyalat que l’activitat lletera a Catalunya “continua amb normalitat”. En declaracions a RAC1, Mòdol ha assegurat que les fàbriques estan treballant “amb absoluta normalitat”. En aquest sentit, el secretari ha defensat que la cadena alimentària al país funciona “amb un alt grau d’eficiència”.

“No sabem què pot passar”

Les principals empreses catalanes al sector lleter asseguren també que treballen amb normalitat. Remarquen que, tot i estar pendents de la vaga de transportistes, els canals de recollida i trasllat de la llet a les fàbriques envasadores estan assegurats. El director de la Cooperativa Plana de Vic, Dani Bassas, ha assegurat que les seves granges estan servint a la indústria. “No sabem què pot passar en els pròxims dies, però a hores d’ara res ens fa pensar que hàgim de sortir de la normalitat”. Tot i això, Bassas reconeix que si hi hagués una aturada, “el problema seria gran” perquè la capacitat d’emmagatzematge de la llet és reduïda. La situació a Catalunya contrasta amb la de l’Estat, on la vaga de transport està afectant la cadena alimentària.

La situació a Catalunya contrasta amb la de l’Estat, on la vaga de transport està afectant la cadena alimentària

El director general de la Cooperativa Plana de Vic, Daniel Bassas, ha destacat que les possibles aturades de la vaga de transportistes de moment no està tenint afectació en la recollida de llet a les seves granges. “Estem servint amb plena normalitat i no hem tingut cap mena d’incident”, ha puntualitzat. “Hem parlat amb els nostres principals clients i no preveuen cap problema”, ha afegit.

Bassas ha explicat que els clients que els compren la llet segueixen envasant de forma rutinària, “segons les seves planificacions de producció”. “Òbviament, tots estem pendents per veure què passarà, però de moment a Catalunya no s’ha donat cap incident significatiu”, ha puntualitzat.

Segons Bassas, el fet que es parli tant sobre aprovisionament de la llet “podria causar un efecte doble en la gent perquè temin que no n’hi hagi”. I aquest factor sí, assegura, que pot alterar la cadena de subministrament. “Però insisteixo que no hi ha res que ens faci pensar que no puguem treballar el que queda de setmana”, ha afegit el director general de la Cooperativa Plana de Vic.

“Podria ser greu”

En el mateix sentit s’ha expressat el responsable del sector lleter a Catalunya d’Unió de Pagesos, Marc Xifra. En declaracions a l’ACN, Xifra ha explicat que la llet s’està recollint a les granges catalanes, malgrat que la vaga de transportistes pugui haver afectat en punts d’Astúries o Andalusia. El responsable lleter del sindicat ha reivindicat que el problema dels ramaders s’ha de mirar des d’una perspectiva “molt més àmplia”. “El drama dels ramaders són les matèries primeres, que han pujat una bogeria, cosa que no s’està traslladant en el preu de la llet”, ha criticat Xifra. Això vol dir que no s’està complint “en absolut” amb la Llei de la cadena alimentària. A més, ha lamentat que la llet s’estigui “banalitzant”, ja que s’està fent servir com un producte reclam.

“El drama dels ramaders són les matèries primeres, que han pujat una bogeria”

Segons Xifra, la conseqüència de tot plegat és que cada dia s’està produint menys llet, ja que, entre d’altres, hi ha un degoteig d’explotacions que no poden continuar. “Si a tot plegat li sumem una vaga de transport, la qüestió podria ser greu”, ha apuntat. Des del sindicat, però, veuen l’avís de la patronal espanyola de falta de subministrament com un “toc d’alerta” per aquesta manca de llet a nivell estructural.

Evitar mals majors

L’Associació Empresaris Majoristes de Fruites i Hortalisses de Mercabarna (AGEM) també alerta dels primers efectes de la vaga de transports i confirma una reducció en la distribució de determinats productes. A partir d’aquest dimecres, s’ha vist reduïda “considerablement” l’entrada de camins del sud d’Espanya i, per tant, ha caigut també l’arribada de producte fresc procedent d’importants zones productores com Almeria, Granada, Màlaga i Huelva. L’impacte és més notori en determinats aliments com albergínies, pebrots, carabassons o maduixots, però es descarta, per ara, que la vaga pugui provocar un desabastiment generalitzat al mercat majorista. Amb tot, l’AGEM fa una crida a trobar una solució al conflicte per evitar mals majors.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram