Ester Capella

La consellera demana “lleialtat institucional” i que el govern espanyol se sumi a “una auditoria real” de la xarxa. Foto: Arxiu

La consellera de Territori en funcions, Ester Capella, ha exigit la immediatesa del traspàs de Rodalies, després de les greus incidències d’aquesta setmana: “Ningú ve a demanar disculpes, donem sempre la cara des del Govern”. Així ho ha expressat aquest divendres en l’acte inaugural del 20è aniversari de la Llei de mobilitat de Catalunya, organitzat a l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya.

Capella també ha reclamat “lleialtat institucional” amb aquesta demanda i ha instat el govern espanyol a unir-se a “una auditoria real” de la xarxa ferroviària perquè “un dia sigui, com ho és FGC, puntual i eficaç”. La titular en funcions de Territori ha interpel·lat l’executiu de Pedro Sánchez “a posar-se les piles”.

Capella ha recordat que “la desinversió és la causa directa del que està passant” a Rodalies i ha detallat que des de 2010 l’Estat “ha deixat d’executar un de cada dos euros pressupostats”, cosa que ha generat, segons ha calculat, 3.600 milions d’euros sense invertir. Per això, ha apuntat com a “responsables directes” el govern espanyol, Renfe i Adif. En aquest sentit, la consellera en funcions ha dit que “un manteniment adequat de les instal·lacions hagués evitat” les afectacions d’aquests últims dies. D’aquesta manera, “una mínima incidència acaba provocant una catàstrofe generalitzada” i condiciona la vida de la ciutadania, ha rematat.

Capella ha defensat que “ningú pot negar que hi ha hagut una deixadesa permanent” en les infraestructures ferroviàries, tot i que “en moments puntuals de millora, que tenen més a veure amb les persones que amb les voluntats dels diferents governs de l’Estat”.

Una auditoria “exhaustiva”

Justament aquest dijous el Departament de Territori va anunciar per carta al secretari d’Estat de Transports, José Antonio Santano, que sol·licita accés a les instal·lacions gestionades per Adif per licitar una “auditoria exhaustiva” de la xarxa de Rodalies a Catalunya, segons han recollit diversos mitjans i ha pogut confirmar l’ACN. La petició d’anàlisi de l’estat de la xarxa forma part de l’acord pel traspàs de competències de Rodalies que van pactar PSOE i ERC.

A la carta, el Govern també demana una “auditoria específica” relacionada amb el robatori de cable a les instal·lacions de Montcada Bifurcació que va provocar afectacions generalitzades diumenge, en plena jornada electoral, i incidències estructurals que s’allargaran a l’R3 i R4 durant dos mesos.

Continuen les incidències

El servei de Rodalies fa cinc dies que encadena incidències, concentrades principalment a l’R3 i a l’R4. El robatori de coure de diumenge a la matinada va provocar una sobrecàrrega que va destruir l’enclavament de Montcada Bifurcació. En paral·lel, es van declarar dos incendis als túnels de Barcelona que van impedir l’entrada o sortida de combois de la capital catalana.

A partir de dimarts, es va recuperar la normalitat a les línies R1 i RG1. En canvi, a l’R3 encara hi ha servei alternatiu per carretera entre Montcada i Fabra i Puig (Barcelona), on els passatgers poden agafar el metro.

A l’R4, hi ha dos trens per hora i sentit en el tram nord, entre Manresa i l’Hospitalet de Llobregat. Al ramal sud, la circulació s’ha vist alterada per l’avaria d’un tren de mercaderies de l’empresa Medway. Els trens surten de l’Hospitalet i acaben el recorregut al Vendrell.

A l’R7, el servei continua aturat amb un bus que porta els passatgers des de l’estació de Cerdanyola (R4) fins a la Universitat Autònoma de Barcelona.

Per acabar, l’R12 també té un tram sense servei, entre Calaf i Manresa.

El Govern descarta el sabotatge a Rodalies, retreu a l’Estat manca d’inversió i recorda que l’avaria la “paguen els catalans”

 

WhatsAppEmailXFacebookTelegram