Turisme

Hi ha tres zones on el nombre de turistes està arribant al límit. Foto: Carola López/ACN

El nou pla de l’Ajuntament de Barcelona per gestionar el turisme ja està llest. Aquest dimecres s’ha presentat i començarà a funcionar aquest mateix estiu, definint els anomenats 16 Espais de Gran Afluència (EGA).

Així mateix, segons ha assenyalat el consistori, en els quatre anys que venen s’invertiran més de 44 milions d’euros en 33 mesures concretes com reforçar la vigilància, la neteja, la dinamització veïnal o d’altres per atenuar les molèsties del turisme.

L’objectiu del Pla d’EGA passa per minimitzar els impactes negatius que genera el turisme alhora que, segons l’Ajuntament, s’intenta assegurar que aquesta activitat “segueix aportant riquesa i dinamisme”.

16 territoris

No totes les zones definides per l’Ajuntament seran qualificades de la mateixa manera. Vuit d’aquestes són més turístics, i d’aquests, tres seran els prioritàries: Sagrada Família, Park Güell i Boqueria. Allà es pretén fins i tot limitar el flux de turistes.

Els altres espais turístics són Passeig de Gràcia-Plaça Catalunya, Barri Gòtic, la Rambla, Sant Pere-Santa Caterina-La Ribera i la Barceloneta. La resta, amb més presència de residents, són la Rambla del Poblenou, el Front Litoral, el Parc del Fòrum, les Glòries, el Turó de la Rovira, el Mercat de Sant Antoni, Montjuïc-Poble Sec i el Camp Nou.

A ulls del consistori, els 16 EGA tenen en comú que suporten una ocupació i saturació de l’espai públic amb un gran volum de mobilitat, han viscut una transformació d’activitat i usos amb predominança d’aquells enfocats al visitant i mantenen una certa dificultat per desenvolupar l’activitat quotidiana i la vida comunitària.

Mapa turisme

Aquestes són les 16 zones turístiques definides per l’Ajuntament. Foto: Ajuntament de Barcelona

Mesures concretes

Entre les mesures de ciutat, per exemple, hi ha la creació d’una Oficina de Coordinació Tècnica dels EGA, la creació d’una oficina de dades EGA per conèixer i analitzar correctament els impactes en aquests entorns, o bé la dotació de recursos extraordinaris per a desenvolupar mesures en aquests EGA i que s’ha xifrat en un milió d’euros anuals que provindran de l’Impost sobre les Estades en Establiments Turístics (IEET).

El pla també suposa l’augment d’agents cívics fins als 70 efectius durant la campanya d’estiu; la posada en marxa d’un programa de suport al comerç de proximitat en aquests espais; la intensificació durant aquests mesos de la campanya de control de la venda ambulant; la reordenació de rutes del bus turístic, o bé els reforços dels operatius de neteja i seguretat.

El tinent d’alcaldia de Promoció Econòmica, Jordi Valls, ha reconegut que la recuperació del turisme a les ciutats europees després de la pandèmia ha estat més ràpid del previst. La capital catalana batrà rècords de turistes, cosa que a Valls no li genera “alegria”, però tampoc “pena”. Valls creu que aquest nou instrument legal permetrà afinar les mesures municipals i focalitzar recursos extraordinaris per tenir un impacte real en la desmassificació dels espais o almenys la reducció de les molèsties als veïns.

Valls ha admès que la ciutat “està arribant al límit” en el nombre de turistes, però ha admès que és molt difícil prohibir l’arribada de nous visitants. Per això, es vol regular l’oferta i, en comptes de “potenciar” la marca Barcelona, es vol “defensar-la”, per tal que els turistes tinguin una bona experiència a la capital catalana. “El turisme aporta valor, però passat cert límit, ja no aporta més valor”, ha afegit.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram