Cotxes

Barcelona complirà els límits europeus de contaminació per primera vegada. Imatge d’arxiu

Barcelona tancarà el 2023 complint, per primera vegada amb els límits normatius europeus actuals de contaminació per diòxid de nitrogen a totes les estacions de vigilància de la qualitat de l’aire de la ciutat, tant les de fons com les de trànsit.

Així ho indiquen les dades que l’Ajuntament de Barcelona ha fet públiques aquest dimecres, on s’observa que la mitjana entre les set estacions ha oscil·lat entre 16 i 34 µg/m3 des del mes de gener fins al novembre. D’aquesta manera, es consolida la tendència positiva dels nivells d’NOa la ciutat.

Tot i que es tracta d’una bona notícia, el consistori barceloní ja treballa en l’evolució de tot el marc normatiu per a compassar les mesures municipals amb les pròximes modificacions de la normativa europea després que la Comissió i el Parlament europeus hagin proposat rebaixar el límit a 20 µg/m3 de cara a l’any 2030. Una xifra que, amb les dades actuals, només complirien tres de les set estacions barcelonines.

Els turismes amb etiqueta ECO superen els d’etiqueta B

El consistori també ha informat que el nombre de turismes que circulen per Barcelona amb etiqueta ECO superen per primera vegada els que tenen l’etiqueta B (la groga). Així doncs, durant el 2023 els turismes amb etiqueta ECO han representat un 24,7% del total de vehicles que han circulat per la ciutat, mentre que els que tenen l’etiqueta groga han suposat un 18,1%. Tanmateix, la major part dels turismes que entren o circulen per la ciutat continuen sent els que porten l’etiqueta C (la verda), que enguany han representat un 52% del total. D’altra banda, els turismes amb etiqueta Zero han suposat el 4% del total, mentre que els que no tenen etiqueta s’han mantingut en un 1,2%.

Antiguitat dels vehicles censats

D’altra banda, també s’han fet públiques noves dades sobre el parc de vehicles de la ciutat. Segons les xifres de la Direcció General de Tràfic (DGT), al conjunt d’Espanya l’edat dels cotxes ha passat dels 12 anys d’antiguitat el 2016 als 13,9 anys el 2022. A Barcelona, en canvi, l’increment és menor i només ha pujat set dècimes: el 2016, l’antiguitat dels vehicles era de 10,5 anys i el 2022, era dels 11,2 anys.

Així, segons el consistori, les xifres “demostren que la ZBE és una mesura necessària per transformar el parc de vehicles i reduir les emissions del trànsit rodat, la principal font de contaminació de Barcelona”. “La ZBE ha permès consolidar un parc de vehicles més net a la ciutat”, han subratllat.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram