Aula en una escola

Menys del 3% dels joves d’ètnia gitana arriba al cicle educatiu terciari. Foto: Pexels

Quan parlem de discriminació de l’ètnia gitana a Catalunya, les xifres són contundents. Segons el Departament de Drets Socials de la Generalitat en el seu darrer estudi del Pla integral del poble gitano a Catalunya 2017-2020 una de cada tres llars gitanes pateix pobresa moderada i el 38% pobresa greu. Es tracta de números molt superiors als de la resta de la població.

Així mateix, l’educació és un dels àmbits on aquesta situació de desigualtat és més evident. Tot i que l’accés de l’alumnat gitano a l’educació primària està pràcticament normalitzat, “les taxes d’absentisme, abandonament i fracàs escolar a l’educació secundària són elevades”, explica el Departament de Drets Socials.

Abans del 2017, sis de cada 10 alumnes gitanos d’entre 16 i 24 anys no conclouen els estudis obligatoris, davant del 13% del conjunt de l’alumnat. Cal tenir en compte que aquestes dades podrien haver millorat en els darrers anys.

“Mentre que el 43% dels catalans i catalanes tenen estudis terciaris, s’estima que el nombre de gitanos i gitanes que aconsegueix arribar a la universitat oscil·la entre el 2,6% i l’1%, en funció dels estudis”, afirma la institució.

És en aquest àmbit que s’emmarca la iniciativa del Consorci d’Educació de Barcelona (CEB) que fa anys que es duu a terme a Barcelona. El projecte, amb un valor aproximat de 650.000 euros, té per objectiu millorar les expectatives educatives de l’alumnat gitano als centres escolars de la capital catalana. Per això, es crearà un servei de promoció escolar que es coordinarà amb els centres per acompanyar de forma directa l’alumnat gitano i les seves famílies.

Més enllà de les classes

Vincular l’alumnat a l’educació és més complex que fer que els infants i joves assisteixin a l’aula. “L’evidència acadèmica constata que, en el cas de l’alumnat vulnerable, la qualitat del vincle educatiu amb els mestres i els professionals del centre educatiu, el pes de les expectatives que aquests projecten en els infants i adolescents i els adults de referència esdevenen un element determinant”, afirma el Consorci.

A més, per evitar l’abandonament escolar és indispensable que les famílies es vinculin amb el centre. Alhora, la iniciativa vol visibilitzar la tradició de l’ètnia gitana als entorns educatius.

Segons el CEB, “la manca de reconeixement i de visibilització en el currículum, en les parets de l’escola, en les festes i en els esdeveniments acadèmics” desincentiva la vinculació de la població gitana amb l’àmbit educatiu.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram