Cotxes

La legislació per prohibir la venda de cotxes ha tingut l’oposició del Partit Popular i l’extrema dreta europea. Foto: Albert Segura/ACN

El Parlament Europeu ha donat aquest dimarts llum verda a prohibir la venda de vehicles de gasolina i dièsel a partir del 2035. Amb 340 vots a favor, 279 en contra i 21 abstencions, el ple ha aprovat l’acord perquè en menys de dècada i mitja només es puguin vendre vehicles de zero emissions.

La mesura forma part del paquet de la Unió Europea per reduir en un 55% les emissions de gasos d’efecte hivernacle l’any 2030. Abans del 2035, la legislació, que encara ha de ser ratificada pel Consell, estableix dos objectius: reduir abans dels 2030 les emissions en un 55% en el cas de cotxes i en un 50% en el de furgonetes.

Així mateix, la legislació preveu que els fabricants amb una producció reduïda –entre 1.000 i 10.000 automòbils nous o entre 1.000 i 22.000 furgonetes noves l’any- puguin beneficiar-se d’una exempció fins a finals del 2035. Els que declarin menys de 1.000 vehicles nous l’any encara estaran exempts.

La Comissió Europea també haurà de presentar no més tard del 2025 una metodologia per avaluar i comunicar dades sobre les emissions de CO₂ durant tot el cicle de vida dels cotxes i les furgonetes venudes a la Unió Europea. Alhora, Brussel·les publicarà cada dos anys, a partir del 2025, un informe per avaluar els avenços per assolir que tots els vehicles que es venguin el 2035 siguin de zero emissions.

La mesura ha tirat endavant amb el suport de la majoria dels eurodiputats del grup dels socialdemòcrates europeus, dels liberals, dels Verds i de l’Esquerra. La majoria dels eurodiputats del Partit Popular Europeu hi han votat en contra, així com la majoria de membres de l’extrema dreta a l’Eurocambra.

Després de la votació, l’eurodiputat dels comuns Ernest Urtasun ha celebrat que la Unió Europea sigui líder en electromobilitat. “La fi del motor de combustió intern és un clar missatge a favor del transport més net, la neutralitat climàtica i una major competitivitat”, ha dit Urtasun.

Al seu torn, la responsable sobre aquesta legislació del grup dels socialdemòcrates, Sara Cerdas, ha reivindicat que es tracta d’un “pas decisiu per girar full dels cotxes contaminants a la Unió Europea”. Finalment, l’eurodiputada de Ciutadans Susana Solís ha demanat que la transició al cotxe elèctric sigui assequible per als consumidors. “Cal ajudar els consumidors i la indústria”, ha remarcat.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram