Bicing

Estació de Bicing buida a l’Eixample en el primer dia de vaga indefinida. Foto: Línia

Les negociacions entre la plantilla de Bicing i l’empresa que ofereix el servei de bicicletes compartides a Barcelona s’han trencat. Aquest dilluns a la nit, després de sis hores de negociació a la Conselleria de Treball, ambdues parts van ser incapaces d’arribar a un acord, i aquest dimarts s’ha iniciat la vaga indefinida que havia estat anunciada pels sindicats CCOO i CGT, dies abans.

Segons les diferents fonts consultades pel diari Línia, el desacord té a veure, sobretot, amb qüestions econòmiques. Tant l’empresa que gestiona el servei públic, és a dir Pedalem, com els representants dels treballadors, assenyalen que hi ha desavinences amb respecte la pujada dels salaris de la qual ha de gaudir la plantilla del Bicing.

“Actualment, cobrem entre 18.000 i 21.000 euros anuals i estem demanant apujar els salaris fins a un mínim de 26.000 euros”, explica Julio Manuel Moreno de la CGT. Prèviament a aquesta petició, l’empresa havia fet una oferta que va ser rebutjada. “Els treballadors ens van demanar el doble del que els havíem ofert”, expliquen representants de la companyia. La CGT nega aquest extrem.

Alhora, des dels sindicats afirmen que l’Ajuntament de Barcelona és corresponsable del problema perquè en els documents del contracte signats ara fa cinc anys no es van establir mecanismes per fer que els salaris augmentessin. Cal recordar que aquest contracte té un valor estimat de 160 milions d’euros i una durada de 10 anys. “Amb la inflació estem cobrant salaris que no s’adapten a la realitat”, considera Moreno.

A més, els sindicats denuncien que d’ençà que Pedalem va fer-se responsable del servei de bicis, la plantilla ha passat de 173 treballadors a 155. “Ara que l’Ajuntament diu que augmentarà el nombre de bicis en 1.000 unitats, no sabem com es farà el manteniment d’aquestes amb només 24 mecànics”, explica Moreno.

Reaccions

En el primer dia de vaga indefinida s’està veient com les parades que es troben per sobre de la Gran Via estan, en la seva gran majoria, buides. En canvi, les del centre de la ciutat i les de pols econòmics, com la Diagonal o el 22@, estan plenes sense cap espai per deixar-hi la bici. Caldrà esperar a la tarda, quan comenci la tornada de la feina, a veure com evoluciona el desabastiment de bicis en algunes parades.

Per altra banda, en alguns carrers de l’Eixample, encara que a les estacions no hi havia pràcticament bicicletes, a primera hora els usuaris no eren massa conscients que havia començat una vaga indefinida. “No m’havia assabentat que hi havia vaga”, deia una noia. “A la parada on agafo habitualment la bicicleta sempre n’hi ha masses i, per tant, no m’ha sorprès veure’n poques”, afegia.

Com que no es tracta d’un transport essencial, no hi haurà serveis mínims.

Seguiment “massiu”

Els treballadors del Bicing han portat la seva protesta a la plaça de Sant Jaume. “La vaga té un seguiment massiu de prop del 90%, només amb menys seguiment a les oficines”, ha afirmat el president del comitè d’empresa, Julio Moreno. “Recomanem als usuaris que busquin un transport alternatiu al Bicing. Preveiem que les bicis es vagin acumulant en determinades zones i no es puguin aparcar, i en d’altres estacions no hi hagi cap bici per recollir”, ha avisat Moreno.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram