Embús

Segons l’AMB, els embussos generen cada dia 126 kilòmetres de retencions. Foto: David Cobo/ACN

De qui són culpa els llargs embussos que s’han vist a la rodalia de Barcelona aquesta setmana? L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ho té clar: de la Generalitat de Catalunya. Això és el que l’organisme metropolità ha assenyalat aquest matí.

“Les mesures plantejades ahir per la Generalitat –la reducció de la velocitat a determinats trams i contractar un servei de grues– són mesures insuficients per resoldre el greu problema de congestió i d’accidents, que no tenen un termini previst i que arriben tard”, ha exposat el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Antoni Poveda.

Així, l’AMB ha denunciat “inacció” de la Generalitat “per facilitar alternatives de mobilitat reals i més sostenibles a la ciutadania” i ha reclamat mesures “urgents, concretes i decidides” per descongestionar la xarxa viària de la metròpoli de Barcelona.

Els efectes de la congestió

Per a Poveda, els llargs embussos tenen “grans impactes negatius”. Per una banda, en forma de contaminació, que perjudica la salut de la ciutadania i el medi ambient, i, per l’altra, minvant l’economia “en un context de reactivació”.

Segons les dades del Servei Català de Trànsit, la congestió entre setmana se situa al voltant de 126 kilòmetres diaris. En el cas de l’economia, un estudi d’ESADE quantifica en 175 milions d’euros anuals les pèrdues que registren les empreses metropolitanes per les retencions.

Així mateix, segons l’AMB s’estima que la congestió suposa “entre el 10% i el 25% de la contaminació de la mobilitat metropolitana”.

Les solucions de l’AMB

A ulls de l’autoritat metropolitana, per evitar les fortes retencions cal millorar el transport públic. Això passa, per exemple, per construir carrils bus a les entrades i sortides de la ciutat o fer parks&ride a les estacions de tren.

Per altra banda, i segons Poveda, “cal que el Servei Català de Trànsit reguli de debò el trànsit” amb sistemes tecnològics intel·ligents per detectar i prevenir les incidències. Així mateix, destaca la necessitat de reduir els accidents, perquè generen embussos, i millorar el control de la velocitat a les carreteres.

Per acabar, l’AMB també creu que “el port de Barcelona hauria d’estar obert 24 hores els set dies de la setmana”. “No pot ser que cada matí totes les carreteres que van al port tinguin dos carrils ocupats per camions”, sentencia.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram