creueristes

Si no s’eliminen les terminals de creuers, Barcelona podria arribar a tenir 4,4 milions de creueristes l’any. Foto: Júlia Pérez/ACN

L’Ajuntament de Barcelona ha proposat aquest dimecres que el port de la ciutat no construeixi la setena terminal de creuers, el concurs de la qual s’ha paralitzat. Així mateix, el consistori també ha demanat a l’autoritat portuària que l’any que ve no renovi la llicència anual per a la terminal C. En altres paraules, el govern municipal ha demanat que Barcelona es quedi amb les cinc terminals per l’arribada de grans embarcacions i no en tingui set per, d’aquesta manera, no incrementar el nombre de creueristes.

La tinenta d’alcaldia d’Ecologia i Infraestructures, Janet Sanz, ho ha traslladat a la reunió de constitució del Consell per a la Sostenibilitat dels Creuers del Port de Barcelona, que s’ha fet amb l’Autoritat Portuària, la Generalitat i les navilieres. Segons Sanz, aquestes dues propostes no suposarien cap cost econòmic per al Port.

Sanz ha recordat que fa unes setmanes el Port va retirar la licitació de la futura terminal G al Moll Adossat després que unes navilieres impugnessin judicialment el concurs perquè creien que les clàusules de licitació afavorien Royal Caribbean. Per això, considera que anul·lar totalment el concurs és viable, segons els serveis jurídics municipals, i econòmicament sense cap cost per a l’Autoritat Portuària. Actualment, Barcelona té cinc terminals en funcionament, i una sisena que s’està construint, cosa que ja permetria incrementar la capacitat de 3,3 milions de creueristes a 4 milions. Per això, creu que la capital catalana ja no podria absorbir més turistes d’aquest tipus.

Pel que fa a l’altra proposta, la de la Terminal C, és una terminal amb llicència fins al 2030, però que s’ha de renovar anualment. És per aquest motiu que el consistori proposa que pel 2024 no es renovi i es deixi sense ús per a creuers.

La regidora ha recordat que més del 70% dels creueristes només fan escala a la ciutat i tan sols el 28% l’utilitzen com a port de sortida o arribada. Aquests últims són els que deixen més impacte econòmic a la ciutat, mentre que els primers només passen unes poques hores a la capital catalana. De fet, Sanz ha instat a parlar del nombre de creueristes i no només del nombre de vaixells, ja que aquests cada cop són més grans i van més plens. Per això, ha tornat a demanar a la Generalitat que prengui exemple del govern balear per limitar, amb un acord voluntari amb les navilieres, el nombre de creueristes que desembarquen a la capital catalana.

Reaccions d’ERC

Des d’Esquerra Republicana de Catalunya les reaccions davant de les paraules de Janet Sanz es van fer esperar poc. El president de la Federació Regional de Barcelona d’ERC, Gerard Gómez, va assenyalar que no fa tant temps que els comuns defensaven que Barcelona tingués set terminals. “L’acord de les set terminals de creuers del Port de Barcelona el va signar Ada Colau el 2018 amb l’aleshores president del Port, Sixte Cambra”, deia el d’ERC. “A dia d’avui podem dir que Ada Colau està en contra d’Ada Colau i que Janet Sanz està en contra de Janet Sanz.”, afegia.

La regidora d’ERC a Barcelona Elisenda Alamany també se sumava a la crítica i afirmava que els comuns “podrien haver decidit fer menys terminals perquè arribessin menys creuers, però no ho fan i quan arriben creuers culpen la Generalitat de no limitar-los”.

WhatsAppEmailXFacebookTelegram