La política sobre les infraestructures aplicades a Catalunya per l’Estat i, en particular, la situació d’injustícia que vivim els catalans pels peatges respecte a la resta d’Espanya, és un tema candent i, personalment, hi estic totalment en contra.

Malgrat tot, l’actitud d’alguns partits polítics i l’oportunisme mostrat en les últimes setmanes per alguns dels respon-sables és digne d’anàlisi. La manera en que es dona la informació, per defecte esbiai-xada i interessada, i les opinions expressades per aquestes mateixes persones cap a CiU i la seva gestió, m’obliga a posar negre sobre blanc certes dades sobre les autopistes i els peatges de Catalunya.

Primer de tot, m’agradaria aclarir que hi ha dos tipus de peatges: explícits i a l’ombra. Els peatges explícits són aquells que paga directament l’usuari, mentre que els peatges a l’ombra són aquells que no són visibles per a l’usuari i pels que la Generalitat fa una retribució directa a la concessionària, és a dir, que no els paguen directament els usuaris directes, sinó tots els catalans.

Quan el 2003 el tripartit va passar a governar la Generalitat, existien un total 225,1 Km d’autopistes amb peatges explí-cits. El 2011, les bonificacions o descomptes que rebien aquests peatges sumaven un total de 54,94 M€, dels quals, 25,94 M€ els pagava directament la Generalitat i 29 M€ els assumia l’Estat.

A partir del 2003, els mateixos que cri-ticaven a CiU per les autopistes i els peatges, van adjudicar un total de 344,1 Km d’autopistes amb peatges a l’ombra.

Aquests peatges a l’ombra van costar un total de 81,46 M€ per retribucions directes a les concessionàries l’any 2011 a la Generalitat, és a dir, a les nostres butxaques. Però s’ha de dir una cosa, d’aquests 344,1 Km adjudicats, hi ha 153 Km (C-25 Eix Transversal) que no començarà la seva explotació fins a l’any 2013 que és quan està prevista la seva finalització. És fàcil entendre que quan passi això, aquests 81,46 M€ que ens costes anualment aquest peatges a l’ombra s’incrementaran considerablement i segurament ens costaran el doble.

De les dades exposades fins ara, cal recordar que les bonificacions dels peatges explícits de l’època de CiU costaven directament a la Generalitat, les nostres but-xaques, 25,94 M€, mentre que els peatges a l’ombra construïts a partir del 2003 ens poden arribar a costar 150 o 160 M€.

No penso fer cap valoració personal, les dades són dades, en els seus aspectes més positius i negatius, però el que sí que diré és que alguns partits polítics i persones que ara defensen el #novullpagar i que són un autèntics oportunistes són els mateixos partits polítics que van adjudicar tots aquest peatges a l’ombra. Que cadascú tregui les conclusions que vulgui.

Com diríem en català: “Els cansats fan la feina” o, el que seria el mateix en castellà: “Unos tienen la fama y otros cardan la lana”. M’enteneu, oi?.

Jordi Talarn

Regidor CiU

Mollet del Vallès

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram