L’any 2020 no ha suposat només un canvi de dècada. La pandèmia que patim a nivell mundial ha trastocat la nostra societat, la nostra forma de viure i de conviure, i ens ha obligat a canviar els nostres hàbits, les nostres relacions i la forma en què treballem. Per a CCOO, la Covid-19 no ha estat tampoc aliena i ens ha fet replantejar de dalt a baix la nostra manera d’organitzar-nos per no perdre allò que sempre ens ha caracteritzat i que aquest virus posava en perill: la proximitat amb les persones.

Un cop es va establir l’estat d’alarma, que parava en sec la pràctica totalitat de l’activitat al país, CCOO va actuar sense dilació i, en una carrera contrarellotge, cosa a la qual aquest sindicat estem més que acostumats per la nostra capacitat d’adaptació heretada de la idiosincràsia de la nostra activitat, va posar en marxa el seu engranatge per, en temps rècord, donar resposta a totes aquelles persones que es van trobar en situació d’urgència per la crisi de la Covid-19. I la resposta va ser prou contundent: fins avui, CCOO ha atès més de 700.000 persones a tot Catalunya. D’aquestes, 32.000 persones afectades per un ERTO han estat ateses per CCOO al Vallès Oriental, Maresme i Osona; 950 persones ateses presencialment i 225 al nostre Gabinet Tècnic Jurídic, així com 34.575 ateses per nosaltres d’una forma o una altra. Però també hem signat plans de reconstrucció per la via de la concertació que donaran servei a més de 700.000 habitants de forma directa, i negociem plans per a 550.000 persones més.

Uns dels serveis que CCOO va engegar pocs dies després d’establir-se l’estat d’alarma va ser el d’assessorament telemàtic, l’únic d’aquestes característiques posat a disposició de la classe treballadora, que, de manera gratuïta, donava resposta a l’allau de dubtes a què s’enfrontaven les persones afectades directament o indirecta pel coronavirus: des de les afectacions pels ERTOs a les mesures de seguretat per prevenir el contagi. En definitiva, que hi hagi algú a l’altre costat del telèfon disposat a fer el més senzill i, alhora, el més transcendental: escoltar.

CCOO ha atès més de 700.000 persones a tot Catalunya des de l’inici de la crisi de la Covid-19

Aquest servei d’assessorament telemàtic ha atès al llarg d’aquests mesos gairebé 17.000 persones a tot Catalunya, de les quals prop de 1.400 són del conjunt de les comarques de Vallès Oriental, Maresme i Osona. Aquestes xifres no fan més que confirmar que aquest servei ha vingut per quedar-se, atès que, tot i que la nova normalitat ja permet reprendre la nostra activitat en els locals, la via telemàtica no fa sinó reforçar la nostra prioritat d’apropar el sindicat a les persones i les persones al sindicat.

Però la nostra adaptació a la nova normalitat no s’acaba aquí. Sí, hem tornat a obrir els nostres locals. Però també abracem el teletreball com una alternativa que ha demostrat amb escreix que és tan vàlida com el treball presencial, solucionant els problemes de mobilitat que encara es poden produir i permetent una flexibilitat horària que faciliti una millor conciliació familiar. Sembla que, malauradament, ha calgut una pandèmia per posar en valor aquesta via de treball que, esperem, també hagi arribat per quedar-s’hi. Això si, no de qualsevol manera. El teletreball ha d’estar regulat per evitar possibles abusos i pèrdua de drets respecte al treball presencial. Treballar des de casa no significa estendre la jornada indefinidament sense poder separar-la de la vida familiar. A més, les empreses han de dotar d’elements com la formació o l’adequació dels equips emprats perquè la transició al teletreball no suposi un pas enrere i sí una alternativa a tenir en compte.

Així, CCOO mira el futur amb els mateixos ulls amb què va mirar el passat, aquells que van fer al nostre sindicat reinventar-se una vegada i una altra per anar en consonància amb els canvis que es produeixen a la nostra societat, en els bons moments però també en els dolents. Perquè de tots ells s’aprèn. Perquè tots ells ens fan créixer. En l’antiga normalitat, en la nova normalitat i en la que estigui per arribar: allà hi serà CCOO.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram