Els treballadors de Valeo han arribat a un acord amb l’empresa després d’una reunió maratoniana de 14 hores. Foto: CCOO

Han hagut de passar tres mesos de vaga indefinida, però finalment el comitè d’empresa de Valeo i la direcció han arribat a un acord per mantenir l’activitat de la planta de Martorelles fins al juny del 2017 i iniciar un pla de reindustrialització.

La reunió per arribar a l’acord ha durat un total de 14 hores i des de CCOO asseguren que és “el resultat merescut d’un exercici de lluita organitzada”. Segons el sindicat, s’ha aconseguit la “principal reivindicació dels treballadors”, ja que es mantindrà l’activitat industrial i l’ocupació i es garanteixen les condicions d’indemnització pactades anteriorment, a més de la consecució “d’unes condicions de trasllat molt per sobre de les preteses per l’empresa i amb caràcter voluntari”. La Generalitat, per la seva banda, valora positivament l’acord, però lamenta que “la multinacional no hagi desestimat la decisió d’abandonar la seva activitat a la planta de Martorelles”. I és que, malgrat tot, l’empresa de components per a l’automoció acabarà traslladant la seva producció a la planta de Saragossa.

LES CONDICIONS
L’acord al qual s’ha arribat estableix que es manté l’activitat productiva sense oferir baixes voluntàries fins al juny del 2017 i l’elaboració d’un ERO temporal que garanteix el 80% del salari net més el 100% de les pagues extraordinàries.

De la mateixa manera, s’iniciarà un procés de reindustrialització amb la contractació d’empreses especialitzades que generi prou llocs de treball per donar feina a tota la plantilla quan Valeo marxi a Saragossa. Perquè així sigui, el nou inversor haurà de garantir el manteniment de l’activitat per als pròxims tres anys, amb clàusules d’indemnització en el cas de no aconseguir aquests terminis, i aplicant el conveni col·lectiu sectorial de referència de l’activitat que sigui motiu de la reindustrialització.

Pel que fa a les indemnitzacions, es pagaran 55 dies de mitjana per any treballat a tots els empleats afectats pel procés de reindustrialització i, si aquest procés no acaba amb èxit, s’hi afegiran 21.000 euros. Per als que es vulguin acollir al pla de baixes incentivades, es cobraran 55 dies de mitjana per any treballat, més un lineal de 10.000 euros.

La comarca també està pendent del futur de Seat

Una desena d’empreses de la comarca, entre les quals també hi ha Valeo, Inteva i Autoliv, ara en procés de tancament, també estan pendents del futur de Seat. I és que l’escàndol dels motors trucats de Volkswagen ha deixat en suspensió unes inversions que havien de propiciar l’arribada de nous models per a la planta del Baix Llobregat i, en conseqüència, un augment de feina per a les empreses vallesanes que proporcionen components a Seat.

En el cas que aquestes inversions no s’acabin fent, les empreses vallesanes que treballen amb la fàbrica de Martorell poden quedar fortament tocades.

La incertesa, però, ja fa temps que planeja sobre les empreses d’automoció de la comarca, que des del 2008 han perdut un miler de treballadors, és a dir, un terç del total. Les dades facilitades per l’Observatori del Vallès Oriental revelen que l’actual cicle regressiu va començar amb aproximadament 3.400 assalariats en les empreses del sector. El tercer trimestre de 2015, les firmes vinculades a la fabricació d’automòbils i els seus components havien reduït l’afiliació fins a 2.260 assalariats.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram