Les aules de 35 alumnes ara hauran de ser de 15 i s’hauran de respectar les mesures de distància física. Foto: Arxiu

“Obrirem les nostres portes amb seguretat, no som un laboratori”. Aquest és el pensament compartit pels més de 300 participants del grup de Telegram Som Educació de Base, impulsat per les escoles bressol de Granollers.

Després que el conseller Bargalló anunciés la reobertura, a partir de l’1 de juny, de les escoles i instituts que es trobin dins la fase 2 per oferir un acompanyament als alumnes, ajudar les famílies i donar un espai de suport a l’alumnat que canvia d’etapa escolar, la directora de les escoles bressol La Cabana i El Petit Príncep (Granollers), Mireia Bataller, va organitzar-se per plantar cara a una reobertura “amb mesures antipedagògiques” quan només queden dues setmanes per acabar el curs. Bataller treballa en un dels espais més afectats pel retorn a les escoles: les llars d’infants. “Nosaltres no existim per oferir un servei de conciliació familiar o a la comunitat. Nosaltres estem aquí per vetllar pel bé dels infants”, afirma contundentment.

Ella i altres directors de les escoles bressol de Granollers han impulsat el web www.someducaciodebase.cat, que entrarà en funcionament demà i recopilarà les adhesions de totes les guarderies catalanes que, com Bataller, es neguen a obrir en aquestes condicions. “En som centenars. Cada dia rebem més trucades de centres desesperats per la decisió de Bargalló”, assegura Bataller.

Sota un “així no” comença aquest manifest, que denuncia malestar, abandonament institucional i preocupació de molts centres educatius davant les mesures preses per la Generalitat. “Com ho fem per obrir la setmana que ve, agafar infants d’un any i mig que porten tres mesos amb les seves mares, que segurament no volen separar-se d’elles, i tancar-los a una aula plorant sense poder consolar-los perquè hem de respectar les distàncies?”, es pregunta Bataller.

“Tinc la sensació que ens testegen per saber si estem preparats per obrir al setembre”

La preocupació ha arribat a tots els cursos de la comarca. Fa uns dies que la directora de l’Escola Joan Abelló (Mollet), Anna Duñach, s’organitza amb els directors dels centres de Parets i la Llagosta per establir un protocol d’actuació comú. “Ara mateix el més important és saber quines famílies portaran els seus fills a l’escola. Esperem que siguin les mínimes possibles”, explica, afegint que hauran d’omplir un formulari per garantir que tant elles com les criatures estan sanes. “La veritat és que tot plegat és un desgavell i s’està fent amb moltes presses. No acabo d’entendre per què és necessari posar en risc la salut de tota la comunitat només per obrir les aules dues setmanes”, comenta Duñach, que es mostra molt preocupada per la responsabilitat que ha d’assumir.

El director de l’Escola Montseny (Mollet), Jesús Doñate, també està angoixat. “Tot just ara hem sabut quins mestres tindrem actius per portar a terme la reobertura. Tinc la sensació que ens testegen per saber si estem preparats per obrir al setembre. Nosaltres farem un pla de contingència temporal perquè és inviable tirar endavant la nostra escola amb les mesures actuals”, detalla. “Una escola que sempre ha buscat que els alumnes s’estimin i estiguin en contacte… Hauríem de canviar tot el nostre discurs”, conclou.

A Parets, la directora de la Pompeu Fabra, Montserrat Sánchez, explica a Línia Vallès que ha rebut la notícia de la reobertura amb molta angoixa. “Esperem que el sentit comú faci que tinguem pocs alumnes. Som molts els mestres que estem emprenyats amb el Govern perquè els pares es van assabentar al mateix temps que nosaltres que obriríem. Si no fos per l’Ajuntament de Parets i la Inspecció d’Educació de la comarca, ens sentiríem deixats de banda”, afirma, afegint que el seu objectiu és tranquil·litzar els docents i no posar en risc ningú.

Óscar Rodríguez, un professor de l’Institut Antoni Cumellas (Granollers), comparteix el sentiment de desinformació de Sánchez i el desconcert per aquest retorn “precipitat”.“Bargalló ha fet la carta als Reis: pocs alumnes per aula, distància i desinfecció constant. Però no ha dit com aplicar-la”, resumeix una altra mestra vallesana.