home amb bici

Els desplaçaments en bici a la comarca comporten una sèrie de riscos. Foto: ACN

Moure’s en bicicleta pel Vallès Oriental no és pas fàcil. Ho asseguren les entitats de la comarca relacionades amb la mobilitat verda i també el Consell Comarcal. “Queda massa per fer en la interconnexió de les diferents poblacions, en l’accés a polígons industrials i en l’articulació de vies pedalables d’accés al medi natural”, detallen des d’aquest darrer organisme. De fet, així ho corroboren, també, els usuaris de la bicicleta.

En Robert Sala, que va en bici diàriament, és un dels testimonis de les dificultats de moure’s amb aquest mitjà al territori. “Per anar a treballar fins a Cardedeu des de Granollers, un tram de menys de 10 quilòmetres, no tinc més remei que circular per la carretera, al costat de cotxes i camions”, lamenta en declaracions a Línia Vallès. “No hi ha ni carrils bici, ni rutes alternatives per entorns naturals o per vies poc transitades que em permetin arribar fins allà”, afegeix. De la mateixa manera que passa entre aquests dos municipis, la situació es repeteix, en general, a tota la comarca.

Retrat de la xarxa pedalable

Fent una anàlisi de l’estat de la xarxa pedalable vallesana, Albert Rodríguez, de Mollet Pedala, explica a Línia Vallès que “actualment, no hi ha connexions entre els carrils bici, la majoria dels trams estan separats entre si i no existeix cap mena de continuïtat”. En concret, ho exemplifica amb la impossibilitat d’anar en bici des de Mollet fins a Montmeló i fins a la Llagosta, els seus municipis veïns, i davant la manca de connexió en bici entre Sant Antoni de Vilamajor i Llinars. “Això obliga la gent a agafar el cotxe o, en el cas que vulguin fer servir la bici, a circular per una nacional plena de cotxes que van a 100 quilòmetres per hora, amb la perillositat que això suposa”, afegeix. Sense anar més lluny, Sala assegura haver tingut “més d’un ensurt” amb els cotxes que l’han portat a replantejar-se si continuar fent servir la bicicleta o no per anar a treballar. “De vegades sento que m’hi jugo la vida”, lamenta.

Per la seva banda, Benjamí Aguilar, de Granollers Pedala, explica que “costa molt avançar” en aquest sentit perquè “fer connexions depèn de la implicació i acord de dos ajuntaments”. “A més, sovint no tenen ni les mans ni els recursos econòmics per afrontar el que suposa la creació d’una ruta pedalable”, lamenta. Per això, la bicicleta continua sent un mitjà relegat a la comarca. “És una de les alternatives que permet resoldre de forma efectiva gran part dels desplaçaments quotidians, però, en canvi, és la que disposa de menys espais adequats per a circular, especialment en l’àmbit interurbà o periurbà, on sovint manca un espai segregat del trànsit motoritzat per circular amb seguretat”, asseguren des del Consell Comarcal.

D’altra banda, Aguilar destaca que les actuacions que s’han fet a la comarca fins ara per fomentar l’ús de la bicicleta, normalment han estat impulsades per la Generalitat, en tenir més recursos que els ajuntaments. En aquesta línia, la setmana passada el Govern aprovava el projecte per connectar Mollet i Montcada amb un carril bici integrat a la carretera N-152z.

Propostes de millora

Davant la manca generalitzada d’infraestructura, el Consell Comarcal i també la gran majoria dels ajuntaments del territori han aprovat una moció per crear el Consorci de la Xarxa Pedalable del Vallès Oriental, un ens dedicat a superar els problemes actuals amb què es troben els ciclistes al territori i a fer de la bicicleta una alternativa de mobilitat real. “Els únics llocs on s’ha potenciat l’ús de la bici és on hi ha ens d’aquest estil”, detalla Aguilar.

“Fer connexions depèn de dos ajuntaments, però sovint no tenen mans ni recursos”

Segons Rodríguez, “la idea és una còpia del Consorci de les Vies Verdes de Girona, un model d’èxit que treballa pel manteniment i millora de la xarxa pedalable”. Més concretament, la idea és que hi puguin confluir els recursos dels ajuntaments, de les administracions que s’hi adhereixin i de les entitats comarcals del món de la bicicleta. “El que volem és remar plegats en una única direcció per superar la manca de recursos i acord actual”, afegeix Rodríguez.

“A partir d’aquí es podrien començar a fer projectes per connectar municipis i crear una xarxa pedalable de veritat, amb una estratègia i amb una mirada comarcal i no local, com s’ha fet fins ara”, destaca Aguilar. A banda d’això, el secretari de Granollers Pedala també detalla que es contempla treballar en altres aspectes relacionats amb la bicicleta, com la gestió del sistema d’aparcaments segurs a les estacions.

Calendari d’actuació

Per fer que aquest consorci sigui una realitat, ara que els ajuntaments i el Consell Comarcal ja s’han compromès amb la proposta, el següent pas és “aconseguir el suport de la Diputació de Barcelona i de la Generalitat”, explica Aguilar. “Un cop captem finançament ja podrem començar a posar propostes sobre la taula”, afegeix.

Segons calcula el granollerí, la idea és que després de l’estiu es pugui constituir el consorci i que pugui començar a funcionar el 2025. “Això permetria a la comarca fer un salt endavant enorme pel que fa a l’ús de la bicicleta i a la promoció de la mobilitat sostenible, convertint-nos en tot un referent”, conclou Rodríguez.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram