AP-7

Imatge d’arxiu d’una retenció a l’AP-7. Foto: Gemma Sánchez/ACN

L’1 de setembre feia un any que la majoria de peatges catalans aixecaven les seves barreres per última vegada. Entre ells, el peatge de la Roca, a l’AP-7, i el de la Llagosta, a la C-33. Però el que aleshores ningú s’imaginava era que la mobilitat canviaria tant sense els peatges. I és que des de llavors, a la comarca, tant la sinistralitat com el volum de vehicles que circulen per l’AP-7 i per la C-33 han augmentat força.

En Javier García és un transportista de Granollers que ha notat com des de fa un any passa més estona a la carretera. Tot perquè “dia sí i dia també” es troba trànsit i accidents. Com en Julián Requena, de Canovelles, que es dedica al mateix i lamenta que, tot i que s’estalvia els diners dels peatges, ara gasta més en gasolina perquè es passa més temps a la carretera.

En aquest sentit, el Servei Català de Trànsit (SCT) calcula que s’han desplaçat de la C-17 a la C-33 prop de 30.000 vehicles diaris, on s’han duplicat les víctimes mortals. Mentre que a l’AP-7, aquest nombre també s’ha vist duplicat, al tram que passa pel Vallès Oriental el trànsit ha augmentat en un 37,6% i a la Roca les retencions per accidents han incrementat un 98%.

Aquestes dades negatives, però, xoquen amb l’optimisme dels indicadors a nivell català. I és que l’SCT estima que l’alliberament dels peatges ha suposat “una millora general” de la seguretat viària a Catalunya, amb un 17% menys d’accidentalitat al total de vies catalanes, ja que les carreteres secundàries de més perillositat ara tenen menys trànsit. Encara que tant García com Requena asseguren que a la comarca, fins i tot en aquest tipus de vies, es troben “la mateixa caravana que fa un any, però ara sense la possibilitat de tenir una carretera ràpida on, si tens pressa, pagues i t’oblides de les retencions”, diu el granollerí.

Tot plegat, mentre el govern espanyol posa sobre la taula la possibilitat de tornar al sistema de pagament amb la vinyeta, una mena de tarifa plana que s’haurà de pagar per circular.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram