Per al curs vinent s’han ofert 402 places més de P3 i 252 de 1r d’ESO a la comarca, segons dades dels Serveis Territorials d’Ensenyament al Maresme i Vallès Oriental. Infografia: Oscar Murillo

Per al pròxim curs escolar la comarca ha mantingut les línies de P3 (176) i ha augmentat amb quatre grups més l’oferta de 1r d’ESO (171). A més, s’han ofert 402 places més al primer curs de parvulari (4.284) i 252 més per als alumnes que cursaran per primer cop l’ESO (5.109). Són dades fetes públiques fa poc per Ensenyament i que la comunitat educativa ha rebut amb bons ulls. De tota manera, ara cal esperar que finalitzi el període de preinscripcions per veure com s’adequa l’oferta amb la demanda de places.

“Hem aconseguit que no es tanquin línies abans de les preinscripcions i, com a mínim, s’han mantingut”, celebra Óscar Montes, vicepresident de la Federació d’Associacions de Pares d’Alumnes de Catalunya (FaPaC). Tot i així, posa èmfasi a dir que per assolir una educació de qualitat s’han d’abaixar les ràtios a 20 des de P3 -de fet, aquest és l’eix central de la campanya Abaixem les ràtios: no a la massificació de les aules que va iniciar la federació fa dos mesos-. “Hem d’aprofitar que s’està produint una baixada de la natalitat per millorar les ràtios a les aules”, argumenta Montes.

En aquest sentit, coincideix amb el posicionament del sindicat d’ensenyament USTEC. El seu portaveu, Ramon Font, creu que una ràtio de 20 per classe “seria bona”. Segons Font, però, el problema de les ràtios va més enllà de la massificació. “El curs que ve s’aplicarà el decret de l’escola inclusiva, segons han dit al Consell Escolar i a la Mesa Sectorial, amb el qual nens i nenes dels centres d’educació especial seran escolaritzats en centres ordinaris i això es farà sense abaixar les ràtios”, explica. “Això pot fer que augmenti l’estrès dels docents i no fa cap favor a ningú”, lamenta Font, i afegeix que “si les necessitats educatives són més grans, això pot comportar una mala qualitat en l’ensenyament”.

A Montornès, per exemple, segons dades proporcionades pel consistori a Línia Vallès, de les 194 places ofertes a P3, 24 estan reservades per a infants amb necessitats educatives especials. I de les 171 places ofertes per a 1r d’ESO, quatre són per a alumnes amb aquest tipus de necessitats.

ELS GRUPS D’ESO, EN PLE ‘BOOM’
Més enllà de tot això, a més, el Vallès Oriental topa amb un altre problema: “Les línies de 1r d’ESO estan saturades i l’oferta és inferior a la que hi hauria d’haver”, alerta Montes. Elba Ozerans, vocal a Granollers de la Junta territorial FaPaC Maresme-Vallès Oriental, així ho confirma. “On està creixent la demanda és a l’ESO i en els pròxims 4 anys haurem d’obrir més grups”, adverteix. És el cas de Granollers, Parets, Montmeló, Canovelles, Santa Eulàlia i Vilanova. En canvi, “a l’Ametlla i a Mollet es redueix un grup: són grups que s’havien obert el curs anterior per solucionar puntualment l’augment d’alumnes”, afegeix.

Des de Mollet, el regidor d’Educació de l’Ajuntament, Raul Broto, explica que “per al curs vinent s’ha ofert un grup menys de 1r d’ESO perquè l’any passat se n’havia creat un de nou, ja que hi havia més de 60 alumnes a l’Institut Aiguaviva”, fet que va ser una decisió excepcional, ja que “es van crear tres línies quan sempre n’hi havia hagut dues”. En canvi, des de Parets, el regidor d’Educació, Miquel Pérez, puntualitza que “a 1r d’ESO al municipi s’escolaritza el 112%, ja que ve molt alumnat d’altres pobles”. “En total, hi ha 9 grups, un més que l’any passat, perquè se n’obrirà un a l’Institut Torre de Malla. Estem en ple boom”, conclou.

Sigui com sigui, tant Broto com Pérez coincideixen amb la FaPaC i la USTEC en la reclamació de reduir les ràtios. “Si baixa la natalitat, han de disminuir les ràtios, fet que augmentaria la qualitat educativa”, diu Broto, el qual sí que es mostra satisfet perquè a Mollet “totes les classes estaran dintre de la ràtio”. Pérez, a més, fa referència a la inclusió d’alumnes amb necessitats especials el curs que ve i diu que “cal que les ràtios siguin com les d’ara o més baixes per poder atendre la inclusió”.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram