La Roca Village aposta per oferir una àmplia oferta de marques de prestigi a preus rebaixats. Foto: Arxiu

Quin és l’indret del país que atrau més turistes? La majoria diríem que deu ser la Sagrada Família, altres s’arriscarien a pronosticar que podria ser el Park Güell, però pocs endevinarien la resposta. Segons un estudi de l’Observatori del Turisme a Barcelona, la Roca Village ha estat el lloc de tota la demarcació més visitat durant l’any passat, amb un total de 4,6 milions de turistes, una xifra que supera els 4,5 que va rebre la Sagrada Família.

La llista continua amb indrets emblemàtics com el Park Güell (3,1), el Monestir de Montserrat (2,7) o el Museu del F.C. Barcelona (1,8). Però el centre comercial vallesà s’imposa amb diferència al rànquing gràcies a la seva oferta de marques de prestigi a preus rebaixats.

Ara bé, tot i estar ubicat a la Roca del Vallès, el potencial econòmic d’aquest outlet no té un retorn equivalent al municipi. La majoria de visitants que es desplacen a la Roca Village hi arriben amb una flota d’autobusos que proposa el mateix centre comercial amb l’objectiu de facilitar el desplaçament des de Barcelona i la Costa Brava, amb el valor afegit d’oferir als viatgers un descompte extra per a les seves compres.

Aquest fet propicia que els turistes passin de manera fugaç pel municipi i no generin un benefici destacat ni al comerç de la zona ni al sector hoteler.

FALTA DE PROXIMITAT
En aquest sentit, el president de l’Associació d’Hotels del Vallès Oriental, Enric Gisbert, assegura que “fa molts anys” que intenten “que els visitants es quedin al Vallès Oriental, però la Roca Village no té la proximitat gaire treballada, el seu mercat està enfocat a Barcelona”.

Amb la finalitat de revertir aquesta situació, Gisbert avança que l’Associació d’Hotels del Vallès Oriental té previst fer una campanya de promoció al sud de França al respecte.

Pep Medina, el portaveu de la plataforma No ens vendreu la moto, centrada a combatre el Pla Director del Circuit però amb un discurs crític envers la promoció d’oci exclusivament consumista i fora dels nuclis urbans, també apunta en la mateixa direcció però va més enllà. Medina hi veu “la confirmació que el Vallès Oriental funciona com un traster de Barcelona”. 

Segons ell, de la mateixa manera que passa amb el Circuit, “estem davant d’un model massiu i insostenible de turisme que utilitza el Vallès Oriental com un simple aparador on ubicar els equipaments que no tenen cabuda a Barcelona però que no aporten cap valor al territori”. “Els beneficis se’ls emporten multinacionals sense implantació a Catalunya i, a més, es fomenta un tipus de contractació precària entre els treballadors”, afirma.

UN ANY DUR
L’estudi de l’Observatori del Turisme a Barcelona recull un augment de turistes del 3% a la demarcació de Barcelona en nombre d’allotjaments en establiments hotelers respecte del 2016.

Tot i això, en el cas del Vallès Oriental, el president de l’Associació d’Hotels de la comarca apunta que el 2017 ha estat un any dur. “Des del mes d’octubre fins al gener s’ha detectat un estancament a causa de l’atemptat terrorista i de la situació política”, detalla.

Però la situació està canviant i, a partir del passat mes de febrer, les xifres estan remuntant i fins i tot es podria parlar d’un lleuger creixement del turisme a la comarca. “Sembla que la tendència negativa s’ha trencat i que tornem a la normalitat”, celebra Gisbert.

Pel que fa al tipus de turista que tria la comarca per pernoctar-hi, des de l’Associació d’Hotels del Vallès Oriental comenten que predomina un perfil executiu entre setmana i un altre més enfocat a l’oci durant els caps de setmana.

Els punts d’interès més populars de la comarca són el Montseny i els balnearis de la zona, així com els esdeveniments esportius i els actes relacionats amb el món del motor.

Pel que fa a la procedència dels visitants que trien el Vallès Oriental com a destinació turística, Gisbert calcula que un 60% provenen de l’estranger i la resta de l’estat espanyol.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram