El gest de pagar un peatge podria ser història d’aquí a cinc anys a la C-33. Foto: Co.Esteban2013

La Generalitat no renovarà la concessió de l’autopista C-33 a partir del 2021. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, va anunciar dimecres al Parlament que d’aquí a cinc anys es posarà fi al conveni que l’administració catalana té amb l’empresa Invicat, del grup Abertis, en relació amb aquesta via. L’anterior conseller, Santi Vila, ja havia manifestat la intenció del Govern de no renovar la concessió, però encara no hi havia hagut un compromís ferm en seu parlamentària.

Malgrat que l’anunci ha estat aplaudit al territori, també s’ha rebut amb un cert escepticisme. I és que a banda de quantificar la liberalització de la concessió, a partir del 2021 el Govern haurà de renegociar els diners per compensar la concessionària en cas de pèrdua de trànsit i el conveni que va signar la Generalitat quan la conselleria de Territori i Sostenibilitat estava en mans de l’aleshores socialista Joaquim Nadal.

A més, tot i que Josep Rull ha parlat de no renovar la concessió de la C-33, no ha aclarit si s’eliminaran els peatges o no. En aquest sentit, alguns experts ja s’han afanyat a recordar que la Generalitat ha defensat fins ara la implantació de l’anomenada Eurovinyeta, és a dir, un cànon que s’hauria de pagar per circular per les vies d’altes capacitats. En altres paraules, el peatge privat actual podria deixar pas a un de públic, però peatge en definitiva.

MOLLET, PRUDENT
Per tot plegat, l’anunci del conseller ha tingut una bona rebuda a Mollet i a la resta de la comarca, però combinada amb una certa prudència. De fet, l’alcalde Josep Monràs fins i tot posa en dubte si aquesta promesa “vol dir realment gratuïtat a partir del 2021 o simplement es traduirà en un canvi de concessionària”. Monràs recorda que encara queden cinc anys perquè finalitzi la concessió i remarca que “és evident que caldrà esperar a veure què fa el Govern que hi hagi el 2021” per poder respondre aquesta pregunta.

Sigui com sigui, aprofitant aquest anunci l’alcalde ha recordat que “fa molts anys que es reclama la gratuïtat d’aquest peatge, un dels més cars d’Europa, que perjudica, sobretot, els usuaris de mobilitat obligada”.

UNA REIVINDICACIÓ HISTÒRICA
La Generalitat va suprimir la gratuïtat del peatge de la C-33 per als usuaris de mobilitat obligada l’any 2012. Anteriorment, aquesta barrera, a només vuit kilòmetres de Barcelona, era gratuïta per a aquests usuaris, ja que es tracta d’una via estratègica per al desenvolupament econòmic del territori, que no només comporta la mobilitat dels residents, sinó també de tot el teixit industrial i empresarial que està obligat a utilitzar l’autopista, tot i que el nombre de vehicles s’ha anat reduint amb l’alternativa de la C-17.

L’eliminació d’aquest peatge ha estat llargament reivindicada pels diferents agents socials del territori. De fet, quan la C-33 va deixar de ser gratuïta per als usuaris de mobilitat obligada, l’Agrupació d’Industrials del Baix Vallès (AIBV) va posar en marxa una campanya per mostrar el seu rebuig a la mesura i per donar a conèixer a la Generalitat els seus perjudicis. Una iniciativa, però, que no va tenir cap efecte.

Segons l’AIBV, el peatge de la C-33 és “discriminatori per a les empreses del territori, una de les zones més potents industrialment de tot l’Estat, ja que les comunicacions amb els altres centres productius ubicats al voltant de Barcelona i la capital catalana no tenen vies de pagament”.

Ara, sembla que tots aquests anys de reivindicacions poden tenir els seus fruits. Caldrà esperar cinc anys, però, per confirmar-ho.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram