Els dos Vallesos estan redactant un Pla de Mobilitat conjunt que s’espera que estigui enllestit l’any que ve. Foto: Arxiu

L’adjudicació de l’estudi informatiu del tram del Quart Cinturó entre Granollers i Terrassa per part de Foment per 1,14 milions d’euros ha aixecat polseguera a la comarca i al conjunt de Catalunya des que es va anunciar la setmana passada. Des del departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, tal com han fet saber a Línia Vallès, lamenten que Foment no els hagués informat abans de fer-ho, per una banda, i que el govern espanyol no hagi tingut en compte el Pla Específic de Mobilitat dels Vallesos que s’està redactant des del territori.

“El fracàs del Quart Cinturó és degut a la manca de consens al territori, cosa que es vol revertir amb la redacció d’un Pla de Mobilitat consensuat”, argumenten des del departament. I és que, des de fa unes setmanes, ja s’estan portant a terme les primeres reunions entre diverses institucions i agents de les dues comarques per abordar, entre altres, si és necessària o no aquesta via i, si ho és, debatre entre tots quin seria el millor traçat.

En aquest sentit, el president del Consell Comarcal del Vallès Oriental i alcalde de Vallromanes, David Ricart, mostra en declaracions a aquest periòdic el seu “rebuig total a què es decideixi des de Madrid quines infraestructures necessita el nostre territori”. “Han de ser les dues comarques –el Vallès Oriental i el Vallès Occidental–, mitjançant els seus agents socials i ajuntaments, els encarregats de l’estudi de mobilitat, tal com s’està fent”, afegeix.

DILLUNS ES REUNIRAN
David Ricart explica també que en la redacció del Pla de Mobilitat hi ha tres comissions: política o estratègica, social i tècnica. “Fins ara s’ha fet una reunió conjunta i tres per separat, com a mínim”, detalla, i avança que dilluns que ve s’ha convocat una reunió a la qual assistiran totes les associacions i entitats de la comarca interessades a posar el seu gra de sorra en la redacció de l’estudi. “Serà una trobada conjunta dels dos Vallesos amb l’equip redactor del Pla i els representants del departament i dels Consells Comarcals”.

QUART CINTURÓ, SÍ O NO?
Pel que fa a la decisió de si s’ha de tirar endavant o no el Quart Cinturó, el president del Consell Comarcal del Vallès Oriental és prudent. “Abans de decidir res, cal estudiar en profunditat la situació actual de mobilitat que tenim a les dues comarques i veure quin potencial de millora hi ha a les xarxes viària i ferroviària”, argumenta.

En aquest sentit, a la comarca hi ha veus discordants i hi ha qui té clar que el Quart Cinturó s’ha d’acabar fent. És el cas de l’alcalde de Mollet, Josep Monràs, el qual sí que defensa que el Quart Cinturó es faci realitat i aviat. A parer seu, el territori “necessita una alternativa a la B-30 que ajudi a descongestionar el trànsit i redueixi la contaminació atmosfèrica”. Això sí, Monràs subratlla, per sobre de tot, tal com ha fet saber a Foment en una carta, que el traçat del Quart Cinturó no afecti l’espai protegit de Gallecs.

Per altra banda, Monràs sí que coincideix amb la Generalitat i el Consell Comarcal en la seva demanda que el projecte es consensuï tant amb el Govern català com amb el conjunt del territori.

Des d’ERC, tant a escala nacional com comarcal, també han volgut mostrar el seu posicionament i coincideixen a dir que el consens s’ha d’assolir des del territori i que ha de ser la Generalitat qui planifiqui i executi les infraestructures del territori. Per altra banda, mostren el seu rebuig frontal “a la construcció d’aquesta infraestructura, ja que respon a un model esgotat de desenvolupament territorial, que no respon a les necessitats de mobilitat comarcal”, conclouen.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram