El plànol mostra el recorregut de la futura via ràpida

La futura via ràpida que substituirà l’actual B-500 està més a prop, tot i que la seva construcció continua sent una incògnita. La setmana passada el Parlament va aprovar, a petició del diputat del Partit Popular Josep Llobet, que la nova carretera que unirà el Vallès Oriental amb Badalona no si­gui de pagament, contràriament al que en el seu moment havia apro­­vat el Govern del socialista José Montilla. El mo­tiu oficial del canvi és que l’executiu del convergent Artur Mas pretén reduir els peatges a tot Catalunya.

Algunes veus, com el diputat Ferran Falcó (CiU), que a Bada­lo­na ha fet de la B-500 el seu particular cavall de batalla, con­si­- de­­ren que el canvi de rumb pot endarrerir encara més l’inici de les obres, ja que sense peatge no hi ha retorn econòmic i, per tant, la Generalitat haurà d’assumir íntegrament el cost de la carretera, que ronda els 400 milions d’euros. Per contra, fonts de l’empresa adjudica­tà­ria, Tabasa, han assegurat que el fet que hi hagi o no peatge no afectarà a la celeritat dels treballs, com ha succeït amb el carril VAO que la mateixa com­panyia està construint a la C-58, informa Da­niel Gu­tiérrez, director de Lí­nia Ba­­da­- ­lo­na, pe­riò­dic pertanyent al ma­teix grup editorial que Línia Va­llès.

DEMANDA EMPRESARIAL

La remodelació de la B-500, que actualment és una carretera d’un únic carril per sentit que enllaça el centre de Mollet amb el de Ba­dalona, és una vella rei­vin­dicació a ambdós costats de la Conreria. No només polítics de di­ferent ideologia sinó també empresaris del Vallès Oriental i del Bar­ce­lonès han reclamat l’actuació, que té com a objectiu millorar les comunicacions entre les comarques.

Gran part de l’empresariat de la zona té dipositades moltes esperances en aquesta carretera. Asseguren que, un cop finalit­za­da, facilitarà la reactivació dels polígons industrials d’una i altra comarca, així com atraurà noves indústries que podrien instal·lar la seva seu en les immediacions de la B-500.

D’altra banda, es confia en que l’execució del projecte permeti el desplaçament de milers de vallesans i ba­da­­lonins per rea­lit­zar compres a una o altra comarca, contribuint així a la mi­- llora de les respectives econo­mies locals.

La necessitat d’aquesta via tam­bé la defensa l’expert en mobilitat i seguretat viària Ole Thorson, a qui li preocupa que no es potenciï el transport pú­blic, com l’autobús, perquè els usuaris tinguin una alternativa al vehicle pri­­vat. Per a Thorson “és fonamental alleugerir l’actual trànsit del Nus de la Trinitat [a l’entrada de Barce­lona], i una manera de fer-ho seria construint la B-500”.

ESTAT DEL PROJECTE

Tot i les novetats a la cambra ca­ta­lana, el projecte continua actu­alment el seu curs. Ja s’ha tancat el període d’al·legacions que podien presentar els veïns i ajuntaments afectats per la proposta de recorregut ela­borada per Tabasa, empresa pública que té de termini fins a finals del proper mes de se­tembre per donar-hi res­posta.

Això significa que, si no es presenten complicacions de darrera hora i s’accepta com a vàlid el pro­jecte inicial, la Generalitat podria encarregar la construcció del nou vial a principis del pro­per mes d’oc­tubre. La manca de pressupost i la necessitat d’altres in­fra­­estructures viàries de carac­­te­rístiques similars –com el túnel d’Horta, a Barcelo­na– són els prin­­cipals esculls de la nova B-500.

UNA EMPRESA SOLVENT

El Banc Europeu d’Inversions ha concedit a Tabasa un crèdit valorat en 125 milions d’euros per a què l’empresa pugui fer realitat els seus projectes. Aquesta me­su­ra té l’objectiu de proporcionar injeccions de crèdit a les empreses públiques solvents per a ­què no aturin les actuacions que te­nen previstes.

Al marge d’encarregar-se de la construcció de la B-500, l’empresa pública Tabasa té la concessió dels túnels de Vallvidrera. La companyia està participada en un 96% per la Gene­ra­litat i l’any passat va obtenir uns beneficis de 8,2 milions d’euros. L’actual conse­ller de Territori i Sostenibilitat i exal­calde de Sant Cugat del Vallès, Lluís Recoder (CiU), en va for­mar part del seu con­sell d’administració.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram