L’arribada del Nadal suposa una reedició de certs costums i tradicions ancorades en el més profund del nostre subconscient. És una època d’alegria que cal passar amb la família, a la que cal recompensar de manera altruista sense esperar res a canvi. En aquest sentit, el Nadal és l’etapa de l’any més esperada per part del sector comercial, que veu com durant aquest mes de disbauxa consumista el seu balanç total de vendes de l’any millora considerablement.

Després dels mals resultats de la passada campanya nadalenca, els comerciants preveuen una certa millora de cara a l’actual. “No serà per tirar coets, perquè el consumidor encara està tocat per la crisi, però preveiem que la gent comprarà una mica més”, explica a Línia Vallès Miquel Àngel Fraile, president de la Confederació de Comerç de Catalunya. Fraile detalla que normalment, i depenent del sector, les vendes de Nadal suposen un 20% del total de tot l’any, malgrat que no s’atreveix a fer previsions de cara a la campanya d’enguany.

La pujada de l’IVA, motiu pel qual “la passada temporada de Nadal va ser desastrosa”, segons lamenta Fraile, i la realitat econòmica del país, amb una alta taxa de desocupació i la confiança dels consumidors per terra, van ser els causants dels mals resultats de la campanya nadalenca de l’any passat. Enguany, però, la pujada de l’impost ha estat absorbida pel consum i els indicadors econòmics semblen que milloren lleugerament, uns aspectes que donen esperança als botiguers catalans. En aquest sentit, segons l’Estudi de consum nadalenc 2013 elaborat per la consultora Deloitte, es preveu que les famílies tinguin una despesa durant aquestes festes de Nadal un 1,8% superior a les passades.

CREANT LLOCS DE FEINA

Els beneficis que poden arribar a tenir les festes de Nadal en l’economia i el comerç no són gens menyspreables. Segons avançava El Periódico el passat 1 de desembre, l’ETT Randstad calcula que a Catalunya es poden arribar a crear 95.000 llocs de treball temporals durant les festes.

El comerç vallesà fa pinya per millorar les vendes

”El petit comerç està fent un esforç màxim per dinamitzar les vendes i animar el carrer de cara al Nadal”. Són paraules de Carme Olaria, presidenta de l’Associació de comerciants Mollet Centre Comercial, a Línia Vallès. La situació econòmica és complicada, però ser realistes no significa deixar de ser optimistes, i aquest n’és un bon exemple. “Esperem que aquest any sigui beneficiós, el comerç de proximitat està preparat perquè aquesta campanya de Nadal sigui molt millor que l’anterior”, afegeix Olaria. Una opinió compartida per Montse Caussa, presidenta de Gran Centre Granollers, la qual afirma que “encara falta alegria, però això no és més que una simptomatologia fruit de la situació econòmica actual”.
Sigui com sigui, des de totes dues associacions es recorda que fins a la darrera setmana de Nadal les vendes no s’animen. A més, Caussa posa èmfasi en el “canvi de tendència del consumidor”, que ara compra “coses d’utilitat”. Això ha provocat, tal com diu Olaria, que “les compres de Nadal siguin regulars i no registrin pics alts de venda”.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram