L’aglomeració de cotxes que va patir el Montseny el cap de setmana passat. Foto: Twitter (@xarxadeparcs)

L’allau de persones que ha trepitjat el Parc Natural del Montseny durant el passat pont del Pilar ha tornat a encendre totes les alarmes dels veïns de la zona. Pàrquings plens de gom a gom, vehicles estacionats allà on volen mentre dificulten el trànsit per les carreteres i visitants sense cap mena d’educació que llencen la seva brossa als camins.

Des de l’inici de la pandèmia aquesta massificació del Montseny s’ha convertit en un problema massa recurrent. Això ha provocat que els ajuntaments del territori, el Parc Natural i la Diputació de Barcelona hagin començat a dissenyar plans de contenció. “Les mesures que s’estan prenent són insuficients. Sí que és veritat que la Generalitat ens ha posat més agents rurals i també em consta que s’estan preparant unes pancartes educatives sobre com tractar el medi natural, però no n’hi ha prou”, lamenta, a Línia Vallès, l’alcalde de Sant Esteve de Palautordera, Dani Fernández, que recalca que la saturació de visitants els caps de setmana ha arribat a uns límits insostenibles i que s’han de prendre mesures urgents.

El batlle santestevenc informa que ja està sobre la taula la proposta de limitar l’accés al Parc Natural, però que s’ha de tenir present que la restauració, els hotels i molts comerços del Montseny viuen d’aquest turisme desenfrenat. Per aquest motiu, Fernández considera que s’hauria de dissenyar un pla que no afecti els negocis locals: “Per exemple, es podrien fer les reserves dels restaurants per Internet i quan aquests locals notifiquessin que tenen l’aforament ple, començar a controlar els accessos del parc”, suggereix.

“És trist que a altres països els parcs estiguin controlats i, en canvi, aquí s’hagi establert la política del laissez fare”, assenyala un dels membres de la Coordinadora per a la Salvaguarda del Montseny (CSM), Carles Lumeras, a Línia Vallès. A ell l’entristeix la situació que viuen els veïns del voltant del parc i li dol que la natura cada dia quedi més malmesa a causa d’una manca de regulació. “L’organització del Parc Natural només promou posar més autobusos i no s’adona que ningú els agafa i que, a més, aquests provoquen greus problemes de circulació a les carreteres (que són molt estretes). Estic fart de la història del transport públic com una solució. Perquè mai ha funcionat ni funcionarà”, diu rotundament Lumeras, que veu com cada cap de setmana el pàrquing del costat de l’autobús (Campins) queda quasi buit mentre totes les carreteres van plenes de cotxes amuntegats i mal aparcats.

Tant Fernández com Lumeras coincideixen en el fet que s’han de posar normes més estrictes per entrar al Montseny i que s’han de crear programes “més profunds” d’educació i informació, ja que l’incivisme va en augment i només el bosc i els seus habitants en paguen les conseqüències. Alguns vallesans (que volen preservar el seu anonimat i són víctimes d’aquest turisme massiu) han descrit, a Línia Vallès, la situació amb la qual “sobreviuen” des que el Montseny s’ha convertit en el paratge natural de moda.

“Cada dia traiem almenys una bossa d’escombraries de casa nostra, on pots trobar des de papers i bosses de menjar fins a ampolles i caques de gos”, diu, enrabiat, un dels veïns. Un altre expressa que està “tip” d’haver de plantar cara a alguns turistes “incívics” quan detecta que estan causant d’anys irreversibles al medi ambient. “N’hi ha molts que practiquen activitats esportives de motor en zones protegides o il·legals”, detalla.

Amb tot, els montsenyencs s’han unit sota un mateix clam que exigeix el retorn de la tranquil·litat a les seves vides.