La millora de la xarxa ferroviària és una de les prioritats en l’àmbit de la mobilitat als dos Vallesos. Foto: Arxiu

Els dos Vallesos tindran un paper clau en la redacció del Pla de mobilitat de les dues comarques que ha adjudicat recentment el departament de Territori i Sostenibilitat amb l’objectiu de “donar resposta a les necessitats” del territori en aquest àmbit. Diverses comissions de seguiment participaran activament en el procés d’execució del document, que s’espera que estigui enllestit en nou mesos.

Així, representants institucionals, membres del món associatiu i la societat civil i empresarial podran presentar les seves propostes en la fase de redacció del Pla.

El president del Consell Comarcal del Vallès Oriental i alcalde de Vallromanes, David Ricart, celebra que el Pla es faci “de manera participativa” i que hi hagi “un bon equilibri de sensibilitats”. De tota manera, explica que des del Consell han demanat a la Generalitat que hi hagi comissions conjuntes, ja que s’han plantejat per separat. Ricart remarca també que “volem que sigui un estudi real i útil, no un estudi amb l’únic objectiu de marcar el traçat de la Ronda del Vallès, que potser no és necessària”. Per al Consell hi ha dues prioritats: “la supressió dels peatges i les xarxes viària i ferroviària”. Segons Ricart, “es necessiten noves estacions, tant per a passatgers com per a mercaderies”.

Per a l’alcalde de Granollers, Josep Mayoral, les demandes en matèria de mobilitat al territori són “el desdoblament global de l’R3, la connexió ferroviària entre els dos Vallesos (proposen fer-ho de l’R4 a l’R8 a Barberà), millorar el transport públic per carretera entre les dues comarques i alliberar el tram central de la C-17, a més del desdoblament de la via entre Granollers i Mollet”. “El tercer carril a la C-17 és una solució temporal”, sentencia. Pel que fa a la Ronda del Vallès, a diferència de Ricart, Mayoral té molt clar que s’ha de fer. “És una connexió més entre els Vallesos”, argumenta.

Toni Altaió, portaveu de la Campanya Contra el Quart Cinturó (CCQC), que participarà en les comissions, creu que també hi hauria d’haver representants del sector agrícola i explica que han enviat una carta al departament. Hi plantegen temes competencials, la compatibilitat amb altres plans i que es facin comissions mixtes, com demana Ricart, entre altres.

 

Ricart: “No hem de donar
cap valor al què diu l’Estat”

Davant del dilema competencial entre la Generalitat i l’Estat espanyol en alguns àmbits de la mobilitat als Vallesos, tant el president del Consell Comarcal, David Ricart, com el portaveu de CCQC, Toni Altaió, coincideixen en què les decisions han de recaure sobre el territori.

“No té sentit que l’Estat espanyol decideixi sobre aquest àmbit”, afirma Altaió. De totes maneres, diu, “hi ha temes competencials que haurem d’aclarir amb la Generalitat, com és el Quart Cinturó i la xarxa ferroviària d’Adif”. “Malgrat que la Generalitat pot dir coses, la competència és de l’Estat espanyol”, lamenta. Aquest és un dels aspectes que la CCQC ha plantejat per carta al departament de Territori i Sostenibilitat i que voldria resoldre.

En la mateixa línia que Altaió, Ricart diu que “no hem de donar cap valor al què diu l’Estat espanyol en aquesta matèria, ja que hem de ser les institucions i agents del territori els que decidim sobre això”, conclou.

L’alcalde Mayoral, en canvi, diu que “hem de reivindicar a qui correspongui tot allò que volem com a territori”.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram