Josep Mayoral i Antoni Prunés, president i director de l’AMTU

Transport públic o privat? La res­posta és que la majoria dels ciutadans de la segona corona metropolitana (65,7%) es decanta per la segona opció perquè l’oferta pública és inexistent “o és molt deficient”. Aquesta és una de les dades extretes de l’estudi de mobilitat fet per l’Agrupació de Municipis amb Transport Urbà (AMTU), presidida per l’alcalde de Granollers, Josep Mayoral, que es va fer públic dimarts passat a la capital vallesana.

L’objectiu de l’enquesta era conèixer a fons la mobilitat interurbana de la segona corona metropolitana i, en base als resultats, poder articular actuacions adreçades al foment del transport públic, d’acord amb les necessitats i mancances detectades. La intenció és realitzar aquest sondeig cada dos anys per comprovar les possibles evolucions remarcables que puguin haver-hi.

Tal i com ja es va observar a l’anterior mostra, el primer resultat destacat és que els ciutadans de l’àmbit de l’AMTU tenen com a primera destinació les pròpies ciutats de la zona, i que la segona destinació és la primera corona metropolitana. En tota l’àrea d’estudi es produeixen diàriament un total de 2.449.065 viatges interurbans, dels quals el 78% es queden a la demarcació i el 18,4% van a la primera corona. Pel que fa als motius dels desplaçaments, la gran majoria (45,5%) són per motius laborals, mentre que els estudis (9,4%) i les gestions personals (7,8%) ocupen el segon i tercer lloc.

D’aquestes conclusions se n’extreu que en pocs anys s’ha capgirat el destí dels viatges. Abans, la primera corona era el principal destí, mentre que ara ho és la segona. Aquest fet, segons l’estudi, explica el diferent ús del transport públic. Els ciutadans que l’utilitzen amb destinació a la segona corona són el 10,7%, mentre que els que ho fan amb destinació a la primera corona són el 40,1%. Això s’ex­plica, segons el manifest el treball, per la manca d’oferta en els municipis de la segona corona en relació amb els de la primera.

NOVETATS A L’ESTUDI

Una de les novetats de la nova enquesta és que es preguntava pel coneixement de la Línia Orbital Ferroviària. El 35,1% dels enquestats van assegurar haver-ne sentit parlar d’ella. Aquest percentatge és superior en les comarques del Garraf i Alt Penedès, on supera el 50%. Amb independència de si la coneixien o no, el 40% de les persones que van participar a l’estudi (un total de 896.533) es va manifestar favorablement al seu ús per als seus desplaçaments habituals futurs.

Pel que fa a la hipòtesi d’una estació d’AVE al Vallès, ubicada a Sant Cugat i Barberà, per anar cap a Madrid o cap a França sense haver d’entrar i sortir a Barcelona Sants, un 52% va dir que la faria servir, percentatge que és clarament superior a la comarca del Vallès Occidental (71,8%).

Durant la roda de premsa de presentació de l’enquesta, el president de l’AMTU i alcalde de Gra­nollers, Josep Mayoral, va destacar que “els resultats obtinguts marquen la consolidació de la tendència dels darrers anys. Fa 15 anys els ciutadans de la segona corona metropolitana tenien com a destí principal la primera corona, mentre que actualment el destí principal és la mateixa segona corona”.

“El nostre objectiu –va avançar Mayoral– és aconseguir un país equilibrat amb un transport públic amb característiques similars a tota la corona metropolitana. Cal una aposta pel transport públic, sobretot a la segona corona metropolitana, i un reforç de les infraestructures que vertebren el territori, amb una planificació i una inversió equilibrada, a partir del diàleg entre el govern local i el govern català i de l’Estat”.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram