La protesta va estar organitzada pel claustre de professors del centre d’ensenyament secundari. Eduardo Benito

El soroll de les cassoles i els xiu­lets es va deixar sentir dimecres al matí pel centre de Granollers. El claustre de professors de l’IES Cumella va convocar una marxa des del centre educatiu fins a la plaça de la Porxada en protesta contra les retallades pre­­ssupos­tàries a l’ensenyament públic anunciades pel Go­vern de la Ge­neralitat. Segons els manifestants, la mesura es traduirà di­rectament en un “em­pit­jora­ment de la qualitat” educativa.

En una carta adreçada als pa­res dels alumnes, el claustre de professors explica que tant l’actual consellera d’Ensenyament, Irene Rigau (CiU), com el seu predecessor en el càrrec, Er­nest Maragall (PSC), diuen una cosa i fan una altra: per una banda, manifesten la seva procupació per la qualitat de l’educació i per la reducció del fracàs escolar, mentre que per l’altra no deixen “passar l’ocasió d’implementar mesures que tindran uns efectes contraris”. Les conseqüències aquestes polítiques, se­gons denuncien, es poden resumir en el binomi “més alumnes i menys professors que treballen en pit­jors condicions”.

La carta informativa afegeix que el país dedica a l’educació una quantitat inferior de recursos que els seus homòlegs i, tot i així, “decideix reduir la inversió en for­mació per a la joventut”, estalviant recursos econòmics en els ciutadans del futur. En aquest sentit, els professors fan el dibuix del panorama actual: “Barracons, espais i instal·laci­ons deteriora­des, manca de pre­s­supost per als instituts, ma­s­si­- ficació, disminució del temps d’a­tenció que els docents dedi­caran als alumnes”. I sentenci­en: “La retallada indiscrimi­na­da als serveis públics bàsics té com a conseqüència un empobriment de la vida, tant material com intel·lectual”.

Els professors consideren que la qualitat actual de l’ensen­yament ja està lamentablement malmesa aquests últims anys a causa de “la manca de polítiques cla­res per part dels dirigents”. “Ja n’hi ha prou i cal alçar la veu en contra de totes les agressi­ons”, afegeixen.

CAIGUDA DE SOSTRES

Es podria dir que a l’IES Cume­lla de Granollers plou sobre mu­llat. A les tempestes que afecten en línies generals el sector de l’ensenyament cal afegir les específiques que pateix el centre, amb 40 anys d’antiguitat. Aques­tes es tradueixen en una evident manca d’inversió en con­­cepte de manteniment, que es va fer visible el ge­ner i febrer amb el despreniment de divers­es pla­ques del fals sostre de la bi­bli­o­teca i d’una de les aules de pri­- mer de Batxillerat.

Va ser una casualitat que els despreniments no hi provoque­s­sin danys personals. Mentre que el sinistre de la biblioteca es va produir quan l’espai estaba tancat, el de l’aula va tenir lloc quan no s’hi feia activitat docent però hi havia du­es alum­nes que van estar a punt de resultar fe­rides ja que es tro­baven a poca dis­tància d’on van caure les pe­ces de guix.

Els desperfectes van obli­gar a Ensenyament a retirar cautelarment totes les plaques dels sos­tres del centre, deixant a la vista les bigues i les estructures internes. Dies més tard, professors i alumnes van fer públiques les seves queixes per l’aparició d’al·lèrgies, cosa que va provocar que tècnics de la Generalitat agafessin mostres i estudiessin la qualitat de l’aire a l’interior de l’equipament educatiu.

Mesos després, encara es­tan pen­dents els arranjaments, malgrat que aquesta ha estat una reclamació persistent per part del Consell Escolar i dels alum­nes, que durant alguns dies van protagonitzar, a l’hora del pati, concentraci­ons de pro­testa per demanar els nous sostres. Es dó­na la circumstància que el Go­vern de la Generalitat ha inclòs en els pressupostos una par­tida de 196.492 euros destinats a nor­­malitzar una si­tua­ció que ja es perllonga en el temps.

LA CALEFACCIÓ

Capítol a part mereix la calefacció. La instal·lació és tan antiga que té un alt consum de gasoil i esgota aviat el pressupost dis­po­nible per a carburant. A més, quan funciona, la calor no arriba per igual a totes les dependències del centre, la qual cosa comporta que mentre en unes aules els alumnes s’o­fe­guin, en d’altres es congelin de fred en ple hivern tot i tenir els abrics po­sats. El Con­sell Escolar ha re­cla­mat diverses vegades millo­res en aquest sentit, però fins ara la resposta no ha estat positiva.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram