El soroll de les cassoles i els xiulets es va deixar sentir dimecres al matí pel centre de Granollers. El claustre de professors de l’IES Cumella va convocar una marxa des del centre educatiu fins a la plaça de la Porxada en protesta contra les retallades pressupostàries a l’ensenyament públic anunciades pel Govern de la Generalitat. Segons els manifestants, la mesura es traduirà directament en un “empitjorament de la qualitat” educativa.
En una carta adreçada als pares dels alumnes, el claustre de professors explica que tant l’actual consellera d’Ensenyament, Irene Rigau (CiU), com el seu predecessor en el càrrec, Ernest Maragall (PSC), diuen una cosa i fan una altra: per una banda, manifesten la seva procupació per la qualitat de l’educació i per la reducció del fracàs escolar, mentre que per l’altra no deixen “passar l’ocasió d’implementar mesures que tindran uns efectes contraris”. Les conseqüències aquestes polítiques, segons denuncien, es poden resumir en el binomi “més alumnes i menys professors que treballen en pitjors condicions”.
La carta informativa afegeix que el país dedica a l’educació una quantitat inferior de recursos que els seus homòlegs i, tot i així, “decideix reduir la inversió en formació per a la joventut”, estalviant recursos econòmics en els ciutadans del futur. En aquest sentit, els professors fan el dibuix del panorama actual: “Barracons, espais i instal·lacions deteriorades, manca de pressupost per als instituts, massi- ficació, disminució del temps d’atenció que els docents dedicaran als alumnes”. I sentencien: “La retallada indiscriminada als serveis públics bàsics té com a conseqüència un empobriment de la vida, tant material com intel·lectual”.
Els professors consideren que la qualitat actual de l’ensenyament ja està lamentablement malmesa aquests últims anys a causa de “la manca de polítiques clares per part dels dirigents”. “Ja n’hi ha prou i cal alçar la veu en contra de totes les agressions”, afegeixen.
CAIGUDA DE SOSTRES
Es podria dir que a l’IES Cumella de Granollers plou sobre mullat. A les tempestes que afecten en línies generals el sector de l’ensenyament cal afegir les específiques que pateix el centre, amb 40 anys d’antiguitat. Aquestes es tradueixen en una evident manca d’inversió en concepte de manteniment, que es va fer visible el gener i febrer amb el despreniment de diverses plaques del fals sostre de la biblioteca i d’una de les aules de pri- mer de Batxillerat.
Va ser una casualitat que els despreniments no hi provoquessin danys personals. Mentre que el sinistre de la biblioteca es va produir quan l’espai estaba tancat, el de l’aula va tenir lloc quan no s’hi feia activitat docent però hi havia dues alumnes que van estar a punt de resultar ferides ja que es trobaven a poca distància d’on van caure les peces de guix.
Els desperfectes van obligar a Ensenyament a retirar cautelarment totes les plaques dels sostres del centre, deixant a la vista les bigues i les estructures internes. Dies més tard, professors i alumnes van fer públiques les seves queixes per l’aparició d’al·lèrgies, cosa que va provocar que tècnics de la Generalitat agafessin mostres i estudiessin la qualitat de l’aire a l’interior de l’equipament educatiu.
Mesos després, encara estan pendents els arranjaments, malgrat que aquesta ha estat una reclamació persistent per part del Consell Escolar i dels alumnes, que durant alguns dies van protagonitzar, a l’hora del pati, concentracions de protesta per demanar els nous sostres. Es dóna la circumstància que el Govern de la Generalitat ha inclòs en els pressupostos una partida de 196.492 euros destinats a normalitzar una situació que ja es perllonga en el temps.
LA CALEFACCIÓ
Capítol a part mereix la calefacció. La instal·lació és tan antiga que té un alt consum de gasoil i esgota aviat el pressupost disponible per a carburant. A més, quan funciona, la calor no arriba per igual a totes les dependències del centre, la qual cosa comporta que mentre en unes aules els alumnes s’ofeguin, en d’altres es congelin de fred en ple hivern tot i tenir els abrics posats. El Consell Escolar ha reclamat diverses vegades millores en aquest sentit, però fins ara la resposta no ha estat positiva.