L’Ajuntament de Granollers participa en el projecte Educació 360. Foto: Educació 360

Aconseguir que l’educació dels infants i joves no acabi a les escoles i fer que es desenvolupi en tots els àmbits de la seva vida. Aquest és l’ambiciós objectiu del projecte Educació 360, impulsat per la Diputació de Barcelona, la Fundació Jaume Bofill i la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya. Les tres parts han constituït una aliança que pregona el treball conjunt entre centres educatius, administracions públiques, entitats i famílies en matèria educativa.

EDUCACIÓ NO FORMAL
L’educació no formal és la rebuda pels infants fora de l’horari lectiu, és a dir, durant una tercera part del seu temps. El primer repte és garantir que tothom hi tingui accés. “No està garantida i això fa que les desigualtats s’amplifiquin per raons socioeconòmiques, de gènere o pel lloc de residència”, argumenta el director de l’aliança d’Educació 360, Carles Barba.

Al mateix temps que es treballa per la igualtat d’oportunitats, els impulsors del projecte volen fer possible el següent objectiu: que els actors que ofereixen educació formal i no formal a cada comunitat no treballin d’esquenes els uns als altres sinó en xarxa. “En molts llocs s’estan fent coses molt interessants però no prou coordinades”, considera Barba. “És l’única manera de garantir una connexió entre els aprenentatges que rep l’infant, un augment de les possibilitats que pugui tenir arran de l’educació i una igualtat d’oportunitats per accedir-hi”, afegeix.

En definitiva, el que proposa Educació 360 és un canvi de marc mental i deixar d’atorgar tota la responsabilitat social de l’educació als mestres. Per això defensen que, més enllà de l’escola, famílies, entitats i col·lectius socials i culturals tenen molt a dir-hi.

OBJECTIU 2021
Els impulsors d’aquest projecte educatiu innovador tenen posada la mirada al 2021. Esperen que d’aquí a tres anys el treball que ja ha començat pugui donar els primers fruits per avançar cap a un canvi de les polítiques públiques d’educació.

Un canvi que, segons Barba, no només s’hauria de gestionar des del departament d’Ensenyament de la Generalitat, sinó de forma transversal per part de diverses àrees, com per exemple Afers Socials, Joventut o Esports.

 

L’Etcètera, el primer projecte
d’Educació 360 a la comarca

El projecte Educació 360 ja és a la comarca de la mà del programa granollerí Etcètera. L’Ajuntament de Granollers és un dels adherits al projecte d’educació a temps complet, però, com diu el regidor d’Educació Francesc Arolas, ells ja hi treballaven en la mateixa línia prèviament.

Mentre el consistori planificava l’Etcètera sota el lema adreçat als joves ‘Aixeca’t del sofà’, la Diputació va obrir aquesta línia estratègica d’educació. Per aquest motiu, els van citar per a conèixer el projecte: l’Etcètera, des del primer dia, el passat mes de juny, ha rebut suport econòmic de la Diputació.

L’Ajuntament va veure la necessitat de donar una continuïtat a l’educació reglada perquè no tots els joves tenen les mateixes possibilitats per accedir al lleure. Però que quatre instituts públics del municipi decidissin compactar l’horari també hi va tenir molt a veure, perquè “això comportava tenir molts joves al carrer o a casa sense fer res a les tardes”, afirma Arolas.

El regidor ha explicat a Línia Vallès que l’Etcètera proposa “tallers educatius vinculats a entitats o equipaments granollerins perquè els joves coneguin el teixit social i les oportunitats que ofereix la ciutat”.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram