A la zona del Vallès i Osona hi ha 20 persones voluntàries que han instal·lat sensors a casa seva per mesurar l’ozó troposfèric. Foto: Ajuntament

La preocupació per la contaminació de l’aire a la comarca va tornar a ser l’epicentre del debat ahir a Granollers. En el marc de l’acte El fum no és vida. Contaminar no és una diversió, la Plataforma per la Qualitat de l’Aire i No ens Vendreu la Moto van abordar, acompanyats per dues persones expertes en salut i de l’àmbit de la investigació científica, quins són els principals contaminants a la zona del Vallès, van exposar les possibles solucions per reduir les emissions i van donar a conèixer una campanya que s’està portant a terme per mesurar l’ozó troposfèric, entre altres.

Segons explica Maria Garcia, portaveu de la Plataforma per la Qualitat de l’Aire, les mesures que demanen, i que ja s’apliquen a altres ciutats europees, són dues: “posar peatges a l’entrada de les ciutats, per una banda, i crear zones de baixa emissió, és a dir, limitar el pas als cotxes més contaminants”.

La primera solució consisteix a “fixar una tarifa diària, per la qual cosa molta gent passaria a utilitzar més el transport públic”. “Sabem que és una mesura poc popular, però es tracta d’un tema de salut pública”, argumenta Garcia. “És una mesura que s’ha aplicat a Estocolm, per exemple, i amb la qual s’arriba a reduir un 30% el volum de trànsit de cotxes”, diu.

Pel que fa a l’altra proposta, la portaveu de la plataforma explica que crear àrees de baixa emissió “és una mesura que es vol aplicar sobretot a les zones de l’interior de les rondes de Barcelona i part de l’Hospitalet i municipis de l’entorn” i es va presentar dimecres en la Taula contra la contaminació de Barcelona, la qual proposa aplicar-ho de forma permanent el 2020.

És una solució que celebren des de la plataforma, però posen èmfasi a dir que “s’han de limitar els cotxes que contaminen realment: no és un problema de cotxes vells com ens volen fer veure”, afegeix Garcia, fent referència a l’anunci de veto als cotxes de més de 20 anys que la Generalitat aplicarà en episodis d’alta contaminació d’aquí a uns mesos i que preveu fer permanent a partir del 2019. En aquest sentit, diu que “hem d’aplicar un pla gradual ja i que sigui permanent, i no només per episodis: és un problema de reducció del trànsit de cotxes”. Garcia també recorda que les emissions “no només depenen de l’edat dels cotxes, sinó de si són dièsel -més contaminants- o benzina i de la mida i potència”.

REBUIG FRONTAL AL CIRCUIT
Al Vallès, de fet, el trànsit és la principal causa de la contaminació atmosfèrica i és una de les zones de Catalunya on se sobrepassen més els límits de partícules contaminants -diòxid de nitrogen, PM10 i ozó troposfèric, principalment-, a banda de Barcelona. “És totalment contradictori que en una zona on passa això s’impulsin projectes com el Circuit de Barcelona-Catalunya i el futur ‘BCN World del motor’ (en referència al PDU del Circuit)”, lamenta Pep Medina, membre de la plataforma No ens Vendreu la Moto.

Medina diu que “el Circuit és un focus de pol·lució important, sobretot els dies de Formula 1 i Moto GP, quan es detecten puntes de contaminació”. I això passa, afegeix, “en una comarca que ja és una olla de pressió per la qualitat de l’aire”. Per altra banda, Medina rebutja del tot “el projecte de complex turístic entorn del sector del motor, el qual portaria 100.000 cotxes al dia al territori, una xifra que supera el volum de cotxes que passen per la C-17 en un sol dia”. A més d’això, recorda que el projecte “dóna llum verda a fer una autovia paral·lela a la C-17 i a l’autovia Interpolar, amb trams nous, com a Gallecs”. “El PDU del Circuit cada vegada té menys sentit”, conclou.

MESURAR L’OZÓ TROPOSFÈRIC
Davant la problemàtica, la comarca vol actuar i així ho ha deixat clar. A finals de maig, 17 municipis vallesans es van posar d’acord, en el marc de la Taula Intermunicipal de la qualitat de l’aire, per reclamar una desena de mesures estructurals perquè la Generalitat les incorpori al Protocol d’actuació per a episodis de contaminació atmosfèrica. Entre altres, demanen que s’instal·lin a la comarca més dispositius per mesurar la qualitat de l’aire, ja que ara només n’hi ha un d’automatitzat a Granollers.

En aquest sentit, des de la Plataforma per la Qualitat de l’Aire i No ens Vendreu la Moto ja estan actuant i s’han adherit al projecte europeu Captor, mitjançant el qual s’instal·len diversos sensors a cases de persones voluntàries per mesurar l’ozó troposfèric, el qual deriva del diòxid de nitrogen i s’agreuja durant els mesos calorosos, sobretot en zones rurals. “A la zona del Vallès i Osona tenim 20 voluntaris”, explica Maria Garcia, la qual diu que encara trigaran uns dies a tenir els resultats.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram