Joves Celebracio Peatge

Uns joves, amb una barrera de peatge, celebraven la fi del pagament de les autopistes la matinada del 31 d’agost. Foto: Jordi Pujolar/ACN

El Vallès Oriental ha dit adeu als peatges. Almenys, de manera temporal. I és que, després de 50 anys des de la instal·lació de les cabines de la Roca, a l’AP-7, i de les de la Llagosta, a la C-33, les barreres estan aixecades per a tothom. Un fet que dona la benvinguda a la gratuïtat de les carreteres, de la qual els vallesans ja porten gaudint 10 dies.

L’1 de setembre es van acabar les concessions per a la construcció i el manteniment de les vies i, des de llavors, és la Generalitat qui assumeix el seu cost. Una notícia “molt esperada”, deia la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, però que segurament serà breu. “No té sentit que el manteniment de les carreteres vagi a càrrec dels pressupostos de l’Estat”, afirmava. Per això, en un temps, que per ara és indefinit, s’instal·larà un altre sistema de pagament semblant, assegurava Sánchez. Un nou mètode que “en cap cas s’assemblarà al peatge convencional” i que “serà públic, just i igual per a tots”.

Els conductors, contents

Tot i que, pel que sembla, no es podrà conduir sempre gratis, els conductors han estat qui més han celebrat la notícia. “Ja era hora”, diu Javier García, un transportista autònom de Granollers. Aquesta és la frase més repetida per tots aquells qui passen moltes hores a la carretera. Estem parlant de camioners, repartidors o comercials. Feines en què “et passes el dia conduint, el que suposava gastar més de 200 euros al mes en peatges”, afegeix García.

Però, fins ara, com aquest camioner, molts conductors buscaven rutes alternatives per estalviar-se el pagament. Una actitud que, en evitar el peatge de la Roca, suposava passar pel tram residencial de la Ronda Sud de Granollers. Una zona on fa anys que els veïns reclamen una pacificació del trànsit, que sembla estar més a prop que mai.

Menys vehicles a la Ronda

Amb l’obertura dels peatges, el diputat i regidor granollerí del PSC Jordi Terrades va proposar al Parlament algunes millores per aquesta carretera de Granollers. “Al llarg dels anys s’ha anat produint un increment notable del trànsit, que ja arriba a uns 30.000 vehicles diaris i, com és lògic, les queixes veïnals sobre les molèsties que això causava han estat contínues”, explica el regidor. Per això, ha demanat que es prohibeixi el pas de vehicles pesants i de mercaderies perilloses, instal·lant càmeres de lectura de matrícules. Una mesura per la qual, segons els integrants d’Integració Ronda Sud, encara no s’ha fet res. “Només han instal·lat un radar que no funciona”, diuen des de l’entitat.

Tot i això, els veïns de la zona afirmen que, des del dia 1 “passen molts menys vehicles i, sobretot, molt pocs camions”. Un fet que celebren, ja que el trànsit diari és “molt semblant al que hi ha els caps de setmana”, diuen. I és que, segons els estudis de mobilitat, entre un 30 i un 40% dels vehicles que circulaven per la Ronda, eren de pas.

Precisament, García és un d’aquests conductors. “Abans, entre els semàfors i el trànsit se me n’anaven 15 minuts en creuar la Ronda. Però des que han obert el peatge, ja no hi passo”, afirma.

Tot i això, els veïns diuen que “la lluita per pacificar el trànsit no ha acabat” i asseguren que fins que no aconsegueixin fer d’aquest tram una “gran avinguda verda i per als vianants, sense contaminació ni mercaderies perilloses”, no pararan.

L’efecte en l’ocupació

Però, mentre la majoria de la societat celebra la fi del pagament, aquells qui treballaven als peatges lamenten la notícia. I és que Abertis, la corporació que gestiona les autopistes, ha signat un acord per acomiadar 340 treballadors, a través d’un expedient de regulació d’ocupació (ERO). Una decisió que, al Vallès Oriental, ha afectat fins a 73 persones, la major part de les quals treballava als punts de cobrament de l’AP-7. Tot i això, l’ERO no tindrà conseqüències en la plantilla de manteniment ni el centre de control de Granollers.

Uns canvis que ja afecten molts sectors i que aniran acompanyats del desmuntatge de les cabines dels peatges que, a la Roca seguiran instal·lades fins a l’any vinent, però a la Llagosta desapareixeran a l’octubre.

La C-17, també amb menys trànsit

El tram de la C-17 entre Parets i Barcelona també s’ha vist alliberat en els darrers dies perquè molts dels vehicles que hi passaven circulen ara per la C-33, que ha incrementat el seu trànsit en un 60%. Fins ara, però, ambdues carreteres registraven el mateix volum de vehicles.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram