Educació digital

Les tecnologies poden influir en els valors i la identitat dels infants, segons la mestra, pedagoga i directora de NiuEduca, Mar Soler. Foto: Arxiu

“Vivim en una societat molt diferent de la de quan érem petits, molt més complexa i canviant. Les necessitats dels infants són diferents a causa de la seva estreta vinculació amb les noves tecnologies. Però sovint, els pares anem molt perduts en aquest sentit, perquè no ens han educat per educar dins d’aquesta societat digital, on les tecnologies suposen un perill i una oportunitat a la vegada”. Són paraules de Mar Soler, mestra i pedagoga de Martorelles i directora de NiuEduca, una empresa dedicada a implantar l’educació digital a les escoles, al professorat i també a les famílies.

L’Andrea García és de Granollers i és mare d’un nen d’onze anys i d’una nena de vuit. “Les baralles amb ells pel temps que passen amb l’iPad i sobretot pel contingut que consumeixen són el pa de cada dia a casa”, relata, mentre que la Sara Pérez, que viu a Cardedeu i és mare de dos nens, un de quatre i un altre de sis anys, reconeix viure una situació similar. “Sent tan petits ja tenen un domini increïble de la tecnologia i, tot i que els intentem limitar-ne l’ús i fer que juguin o s’entretinguin amb altres coses, demanen pantalla contínuament”, explica. Ambdues mares reconeixen, en aquest sentit, que “en moltes ocasions” han trobat a faltar tenir unes directrius per saber com fer que els seus fills tinguin una relació sana amb les noves tecnologies.

“Calen espais de reflexió”

Aquests dos testimonis evidencien la manca d’educació digital de la majoria de famílies. “Calen espais de reflexió per pensar quin paper han de jugar aquests aparells en les vides dels infants”, assegura Soler. Per això, des de NiuEduca han impulsat un curs que s’impartirà a l’Espai Empodera’t de Mollet a partir del 5 de maig i que estarà dedicat a formar els pares i mares en aquest sentit.

“Sota el nom de Ser pares al segle XXI, proposem vuit sessions on es tractaran temes tan variats com el control del temps i de la qualitat, els estereotips que consumeixen a les pantalles i que poden intervenir en els valors dels infants i en la seva identitat o l’educació sexual que troben a Internet i que els determina les seves primeres relacions sexuals, entre altres”, detalla la pedagoga.

Pares i pantalles

García reconeix que els seus fills fan un mal ús de les pantalles, però no sap com canviar els seus hàbits. “El nen està enganxat a un videojoc de guerra i es passa les tardes tirant trets davant l’ordinador, i la nena al TikTok, comparant-se amb les influencers”, explica. Tot i que els en limita l’ús i fins i tot els hi prohibeix algunes vegades, “no serveix de res”, diu. “Saben 10 vegades més tecnologia que jo, se salten el control parental que els poso i acaben accedint als continguts que volen”, afegeix.

Per això, García diu que de vegades es veu “sobrepassada” pel món digital i per una societat on “la pantalla s’ha convertit en el principal entreteniment dels nens”. “És trist, però és més còmode i econòmic tenir els fills a casa enganxats al mòbil que tenir-los fent futbol, dansa, música i anglès”, considera la granollerina.

Segons Soler, però, “prohibir no té sentit i en cap cas és la solució”. “El que s’ha de fer és ensenyar-los a fer servir bé les pantalles i donar-los un bon exemple, sobretot ara que arran de la pandèmia la tecnologia ha agafat encara més espai a les cases”, explica. Però, en aquest sentit, Pérez lamenta la manca de formació i d’informació que reben les famílies. “Per ser un bon pare o mare hem d’ensenyar als nostres fills, que són nadius digitals, a fer servir les pantalles correctament, mentre a nosaltres això de les noves tecnologies ens ha enganxat quan ja érem més grans i ningú ens ha ensenyat a fer-ne ús, independentment que sigui bo o dolent”, reconeix.

Per això, assegura, “és una tasca difícil”. “És frustrant, perquè no t’hi veus capaç, però encara és pitjor quan veus que els teus fills, amb només quatre i sis anys, et passen la mà per la cara en aquest sentit”, conclou.

Empoderar les famílies

Si bé és cert que els infants sí que reben formació a les escoles en relació amb el bon ús de les tecnologies per prevenir perills, els pares han de buscar-se la vida per rebre-la. “Jo mateixa vaig haver de llegir molt i formar-me pel meu compte”, recorda Soler. Per això, insisteix en la importància de crear més espais on compartir experiències i pensaments al voltant de les pantalles i els infants.

“Fer-ho és bàsic per a una bona salut i felicitat seva, però també de les famílies”, diu l’experta. I és que, segons explica, “el repte de ser pare avui dia no és gens fàcil per la pressió social que hi ha, i el fet de sentir-se preparat, de saber quin paper han de tenir les tecnologies i de tenir uns objectius clars empodera les famílies i les fa educar millor”.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram