El sector hoteler s’està recuperant de la crisi però es troba amb obstacles com ara la proliferació dels apartaments turístics. L’HVO aglutina 19 hotels de la comarca que tenen més de mil habitacions. L’associació pretén influir en temes com la gestió de la taxa turística al Vallès Oriental.

Després de molts anys de crisi, alguns experts afirmen que el turisme torna a les xifres anteriors. Al Vallès Oriental és així?
No, la veritat és que no. Les xifres van quedar estancades fins al 2014, vam notar un petit creixement el 2015 i el 2016 vam seguir creixent un 5%. No són les xifres d’abans de la crisi, ni de bon tros, però sí que és cert que hem sortit de la crisi d’abans del 2014. Anem en línia ascendent però lentament.

Com afecta l’augment de turistes a Barcelona als hotels de la comarca?
Afecta especialment durant el període estival. Hi ha una part del públic individual que busca una tarifa més econòmica que la de Barcelona. Però no massivament; en rebem però molt poc. Per altra banda, hi ha la turoperació, que en rebem molta perquè el mercat asiàtic i de l’est d’Europa ha trobat a la comarca un nínxol d’hotels més econòmics que Barcelona.

Voldríeu que el Vallès Oriental es concebés més com a Barcelona?
Sí, però tenim un gran handicap que és el fet de no tenir platja. El Maresme o Sitges han pujat més perquè en tenen. Nosaltres hem de lluitar amb altres coses. Som una zona urbana que alhora té parc natural i termalisme. Costa molt ajuntar això en un sol producte i vendre-ho. Un altre problema que tenim a la comarca és la sobredimensió d’habitacions: n’hi ha unes 3.000 i, probablement, amb un 30% menys tots aniríem millor pel que fa a preu i ocupació.

Plataformes com Airbnb creixen i estan en auge. Cal regular-les?
Al Vallès Oriental no ho sembla, però actualment hi ha detectats més de 400 apartaments turístics a la comarca. Està clar que és un tema a regular, perquè fan un efecte esponja a la capital catalana que fa que el turisme no arribi a tota la corona de Barcelona. És evident que està molt ‘desmadrat’ aquest tema.

Com creus que s’hauria de portar a terme aquesta regulació?
Des del meu punt de vista, s’hauria de regular d’una manera que resultés econòmicament molt dura. Si algú vol obrir un hotel, ha de pagar molts impostos, ha de recollir la taxa turística, etc. Si això no es regula econòmicament, aquest tema seguirà igual. També cal que hi hagi més inspeccions.

Ara que menciona la taxa turística, com es gestiona?
Fins aquest any no sabíem ni quants diners es recaptaven. Amb l’estudi que ha presentat la Diputació de Barcelona, sabem que la comarca recapta fins a 300.000 euros. Ara com ara, si un Ajuntament recapta més de 6.000 euros, el 30% es queda a la ciutat. A partir de l’any vinent serà el 50% i la resta va a la Generalitat. Per exemple, Granollers genera 92.000 euros i l’any vinent s’hi quedaran 46.000. La nostra feina d’ara endavant, com a HVO, és influir sobre què cal fer amb aquests diners. Entenem que el 50% que es queda la Generalitat serveix per salvar moltes icones, com les pistes d’esquí o el Circuit de Barcelona-Catalunya, i que l’altre 50% haurà de servir per promoure la ciutat. Perquè, fins ara, la taxa turística ha estat un tema poc transparent.

Fins quan està garantida la Fórmula 1 al Circuit de Barcelona-Catalunya?
De moment, fins al 2019. Fa un mes l’equip econòmic de l’Ajuntament de Barcelona ja va dir que posarien diners fins aleshores. A finals d’aquest any esperem saber més coses sobre el futur.

La Fórmula 1 genera polèmica al territori. Què els diria als seus opositors?
La plataforma ‘No ens vendreu la moto’ forma part de la cultura del país, i és que sempre diem que no a tot. Jo els diria que el Vallès Oriental no té un pla B. Una cosa és gestionar el futur i plantejar-nos cap a on s’ha de portar i l’altra és dir que el Circuit s’ha de tancar. Si això fos així, molta gent aniria a l’atur. El que tampoc no es pot pretendre és que la comarca visqui de l’agricultura. Caldria veure quines alternatives hi ha a l’activitat econòmica que genera.

Creu que haurien d’augmentar les polítiques en favor del creixement del turisme?
Sí, hi ha molt per fer pel que fa a promoció. No s’ha fet pràcticament res. La Diputació és l’única que té un paraigua on et pots posar i no l’aprofitem prou. Els ajuntaments i el Consell Comarcal van molt a poc a poc i pràcticament no hi ha inversió.

Com s’ha de fer, doncs?
No s’ha fet gairebé res. Per posar un altre exemple, els hotels el cap de setmana de la Mitja marató haurien d’estar plens a un preu mitjà de 70 a 80 euros i això no passa. Tot això són diners. Cal que algú vagi amb la maleta a vendre’ns fora i a fires i, a més, gastar també en posicionament a internet per aconseguir més visibilitat.

Ara arriba l’estiu. Com es preveuen les ocupacions?
Cada any va una mica millor. Sembla que estarem entre un 5% i un 10% millor que l’any passat, depenent de cada hotel.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram