L’àrea Vallès-Baix Llobregat és on es concentra més diòxid de nitrogen a l’aire de tot Catalunya, a banda de Barcelona. Foto: Ajuntament de Granollers

El Vallès Oriental figura entre les zones de Catalunya amb més contaminació atmosfèrica. De fet, ha estat declarat Zona de Protecció Especial de l’Ambient Atmosfèric, ja que és una de les àrees on se sobrepassen els límits admissibles de qualitat de l’aire. Davant d’aquesta crua realitat, el territori vol actuar.

Divendres passat, Granollers va acollir la segona trobada de la Taula Intermunicipal de la qualitat de l’aire formada per 17 municipis vallesans. S’hi van acordar una desena de mesures que des de la comarca es volen incorporar al Protocol d’actuació per a episodis de contaminació atmosfèrica de la Generalitat, el qual es preveu que es presenti el pròxim mes de juliol.

D’aquesta manera, els municipis vallesans assistents a la taula es comprometen a col·laborar amb el Govern “per avançar de forma consensuada i coordinada en l’abordatge de les causes que afecten la qualitat de l’aire al conjunt del territori i a cadascun dels municipis”.

En aquest sentit, Albert Camps, regidor de Medi Ambient de l’Ajuntament de Granollers, posa èmfasi a dir que “entenem que no es tracta d’aplicar mesures a cada territori, sinó que s’ha de fer a escala de país”. Això sí, diu, “des del moment que hi ha un compromís per part de la Generalitat, que és l’autoritat competent, demanem que exerceixi el lideratge per treballar conjuntament”. Un lideratge, però, que tingui en compte el territori. “Volem traslladar la nostra visió a la Generalitat: preferim fer-ho així, en lloc que ens arribi un protocol fet des de dalt”.

MESURES ESTRUCTURALS
Pel que fa a les mesures proposades, “en són 10, molt clares i assumibles per tothom”, diu Camps. “Algunes corresponen implantar-les des dels ajuntaments, altres són mixtes i altres corresponen al Govern de la Generalitat”.

La primera mesura insta a fer reduir la velocitat dels cotxes que passin per les autovies i autopistes fins a 80 km/h. Camps remarca que en aquest tipus de vies “és on es produeixen gran part de les emissions, tant de diòxid de nitrogen com de partícules”. La segona mesura proposada és limitar la circulació dels cotxes més contaminants quan entri en vigor la restricció -en episodis d’alta contaminació, aviat, i a partir del 2019, de forma permanent-.

En tercer lloc, la Taula proposa controlar les activitats industrials potencialment contaminants, mentre que la quarta i la cinquena fan referència a controlar les obres públiques i privades que generin pols. També proposen que es reguin els carrers més transitats dels pobles i ciutats a la matinada per tal d’evitar més emissions.

Altres mesures són limitar l’ús de bufadors en la neteja de carrers i parcs, evitar la crema de biomassa i llaurar i adobar els camps de conreu. La desena mesura posa èmfasi a dir que s’ha d’informar la població, però sobretot les persones que pateixen més els efectes de la pol·lució.

A més d’això, la comarca vol tenir més dispositius per mesurar la qualitat de l’aire -almenys, un més-, ja que ara només n’hi ha un d’automatitzat a Granollers. També proposen que en casos de contaminació se segueixi el model que es fa servir en els plans de Protecció Civil com, per exemple, quan hi ha una onada de calor i s’activen mesures específiques.

Amb tot, Camps remarca que “s’han de prendre mesures estructurals i no per episodis”. “El nostre sistema de mobilitat basat en el transport privat amb vehicles de combustibles fòssils ha de ser un sistema caduc que ha de donar pas a altres sistemes, passant per la promoció del transport públic ferroviari i pels cotxes nets per carretera”. A més, conclou que cal una “prevenció a escala europea, nacional i local”.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram