Tant la Generalitat com la majoria dels ajuntaments i agents comarcals reclamen un traspàs de competències per a la B-40. Foto: Google Maps

El Parlament ha donat llum verda a una reivindicació que porta cua al territori: que s’aturi la licitació del Quart Cinturó i que l’Estat traspassi la competència sobre qualsevol nova infraestructura de mobilitat al Vallès. És un pas endavant que podria obrir la porta a redissenyar (o eliminar) un dels projectes més polèmics als Vallesos.

Aquesta és una de les decisions que la Generalitat ha posat sobre la taula en un procés que tot just engega: la redacció del Pla de Mobilitat del Vallès. De tota manera, qui té la pilota sobre la teulada segueix sent Madrid. Davant d’això, però, molts dels agents que hi treballen defensen que és des del territori des d’on s’ha de fer. En aquest sentit, el president del Consell Comarcal del Vallès Oriental, David Ricart, defensa que “no hem de donar cap valor al què diu un Estat que està més en contra que a favor nostre”. Un posicionament que coincideix amb el de Toni Altaió, portaveu de la Campanya Contra el Quart Cinturó (CCQC). “No té sentit que l’Estat espanyol decideixi sobre aquest àmbit”, diu. En canvi, l’alcalde de Granollers, Josep Mayoral, defensa que les reivindicacions s’han de fer “a qui correspongui tot allò que volem com a territori”.

DEBAT RACIONAL I CONSENSUAT
Altaió celebra la decisió del Parlament perquè, a parer seu, “legitima encara més” les seves demandes. De fet, el portaveu de la CCQC recorda que el text parlamentari “és molt similar a les mocions aprovades per molts ajuntaments i els consells comarcals” a petició seva. “És la primera vegada que la reivindicació compta amb un suport tan ampli”, diu. I és que la proposta de resolució va ser presentada per JxSí, CSQP i la CUP. “Això mostra el consens davant de com s’han de prendre decisions sobre grans infraestructures”, afegeix.

“Això ens acosta a un debat més racional sobre el Quart Cinturó que esperem que es pugui desenvolupar durant la redacció del Pla de Mobilitat dels Vallesos”, sentencia. Ara, diu, resten a l’espera que se’ls convoqui per iniciar les sessions de treball. De fet, “la pròxima serà el 14 de març i hi estan convocats els presidents dels consells comarcals, els ajuntaments afectats i diversos experts”, segons avança David Ricart.

 

“Tot el que s’aboqui a la B-40 
va en contra de la resta”

La redacció del Pla de Mobilitat es portarà a terme durant 9 mesos. La feina es farà en diverses fases, la primera de les quals consisteix a fer una diagnosi de les necessitats viàries i ferroviàries al Vallès. En el procés hi participaran diverses comissions, en les quals estan representades les institucions, el món associatiu i la societat civil i empresarial.

Un dels punts més destacats (i polèmics) a tractar és precisament el disseny del traçat del Quart Cinturó (també anomenat Ronda del Vallès). Un projecte que per a molts és cabdal per al territori -és el cas de l’alcalde de Granollers, Josep Mayoral-, però que altres posen en dubte, com el president del Consell Comarcal del Vallès Oriental i alcalde de Vallromanes, David Ricart.

Des de la CCQC, tot i rebutjar el projecte frontalment, posen èmfasi en què, primer de tot, “cal fer una diagnosi” i després “definir els objectius” que permetran “dibuixar les infraestructures”, “Cal fer un debat sobre què és necessari i què no” i “tenir en compte qui té les competències”, diuen, però alerten: “Tota la inversió que s’aboqui al Quart Cinturó es farà en detriment d’altres actuacions”.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram