Aquesta passada setmana, l’Ajuntament de Mollet del Vallès ha donat a conèixer a través del web de participació ciutadana el document de prediagnòstic del nou Pla de Mobilitat Urbana.

El document presenta, en primer terme, què és i quines fases té. Arribats aquí, trobem una primera gran discrepància. El pla marca com a darrer graó la seva aprovació al Ple municipal. Un pla, un cop redactat i aprovat, s’ha d’executar i, aquí, és quan realment comença.

Per tant, la primera gran mancança és que no s’ha definit cap mena de sistema per tal de poder fer un seguiment públic, com una recuperació de la taula de mobilitat amb entitats, i per tal de poder debatre i explicar a la ciutadana les actuacions en el moment de fer-les, algunes tan importants com serà la implantació d’una Zona de Baixes Emissions (ZBE).

També s’explica que el sistema de participació ciutadana serà ben similar al POUM: dues passejades i petits tallers en unes dates molt concretes. Aquest cop, això sí, amb el web de participació obert a propostes. Tot i això, serà un procés breu i que segurament farà que molt poca gent pugui participar. L’Ajuntament encara no ha fet cap tipus de comunicació, malgrat que el procés s’ha obert.

Tot seguit, el document mostra l’execució de les mesures de l’anterior pla un cop ja ha finalitzat i, per a sorpresa de ningú, algunes de les més importants o bàsiques no s’han executat o només parcialment. Per tant, tornem a veure que és vital elaborar un mecanisme de seguiment d’execució del futur pla.

Finalment, es fan unes pinzellades de la situació actual i de les propostes en general i en els diversos àmbits. Mentre que el document fa esment de la voluntat de reduir carrils de circulació de cotxes, tot seguit explica la creació d’una nova ronda sud per a vehicles o de més Park & Ride. Sens dubte, un inici, si més no, confús.

En cap cas, però, no es parla de millorar l’eficiència del transport públic com a tal dotant-lo de mesures com carrils o prioritat, només se’n vol fomentar la intermodalitat. A més, sobta que el document valori que s’ha mantingut la freqüència de pas del bus urbà respecte del pla anterior, quan ens trobem en una retallada que ja dura més de dos anys i un servei en decadència.

Pel que fa a xifres, malauradament, no n’hi ha de cap mena. Hauria estat bé poder conèixer dades com el repartiment modal (percentatge d’ús de cada mode: a peu, cotxe, transport públic…) per poder iniciar el prediagnòstic amb una visió de la situació actual real.

En definitiva, d’aquest petit document introductori només podem veure una continuïtat del pla anterior i que es basarà en tot allò que ja s’ha estat cuinant aquests anys a l’Ajuntament de Mollet, al marge dels plans de mobilitat.

Creiem que només ampliant la participació i creant un sistema de seguiment públic podrà ser un pla més complet i que vagi cap a una nova direcció que realment doni resposta als reptes i necessitats del segle XXI.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram