Llums Mollet

Imatge d’un dels eixos comercials el dia de l’encesa de llums. Foto: Ajuntament

Fa uns anys, a Mollet hi havia una quinzena d’associacions de comerciants. La de Rafael Casanova, la de l’eix comercial Vínzia, la de la Rambla Nova… Gairebé una per cada carrer amb comerços i per cada barri. Un panorama molt diferent de l’actual, on només hi ha una entitat que tingui tot el municipi en el seu radi d’acció: Adhec, l’Associació d’Autònoms Dones i Homes Emprenedors de Catalunya. Però, com ha passat Mollet de ser una ciutat rica en teixit associatiu i amb un comerç fort i unit, a ser un municipi on l’associacionisme comercial ha anat a la baixa? La resposta, segons Vicenç Vendrell, botiguer i fundador i expresident de diverses associacions comercials, està en la falta d’interès.

“Abans de la pandèmia la majoria d’entitats es van ensorrar per raons polítiques i econòmiques i perquè cada vegada era més comú el passotisme”, diu Vendrell. Una manera de referir-se a aquella actitud basada, diu, en el fet que “si el teu negoci et va més o menys bé i amb prou forces el sustentes, passes de fer l’esforç extra que suposa tirar endavant una associació i ajudar als altres”, afegeix. De fet, quan es truca a totes les associacions de comerciants que recull la pàgina web de l’Ajuntament, la resposta és sempre similar: “Fa temps que no funcionem com a associació” o “T’has equivocat de número perquè des de fa almenys dos anys aquesta associació ja no existeix”. A banda, la covid-19 ha canviat moltes coses i el seu impacte econòmic ha portat a alguns botiguers a fer front a la següent tria: o tornar a unir forces i buscar aliats, o abaixar la persiana.

La feina d’un per a tots

“Quan totes les associacions se’n van anar a ‘pique’, nosaltres vam aguantar i, tot i que ens ha costat molt arribar fins aquí, amb la pandèmia vam rebre 200 socis nous” diu Lluís Farré, president d’Adhec. De fet, així és com l’associació s’ha convertit en la més activa de tota la ciutat, convertint-se en l’única que vetlla per incentivar el comerç arreu de Mollet. Però Adhec no ha estat l’única que s’ha mantingut. De les quinze que hi havia, la de Jaume I, la del centre i la de Berenguer III segueixen existint, però amb una activitat molt baixa. “De fet, nosaltres estem adherits a Adhec perquè és molt més fàcil que et facin les coses a haver de fer-les tu”, diu el president de l’associació de Berenguer III. I, com ell, pensen molts més comerciants que, segons Farré, “han trobat en Adhec una manera de mantenir actiu el comerç, però sense cremar-se ni tenir maldecaps”. I és que l’associació no para de programar activitats i incentivar el consum, sobretot ara que arriba Nadal.

El futur, negre o clar?

De fet, segons Vendrell, fer coses com aquestes és molt necessari perquè cada vegada el comerç molletà es veu més eclipsat pel de Barcelona, el de Granollers i el de Sabadell. “La proximitat amb aquestes grans ciutats, que és on estan les grans marques, i l’augment de les compres per internet a plataformes com Amazon, que precisament la tenim a Mollet, pronostiquen un mal futur pel comerç de la ciutat si no es fa res per millorar-lo”, diu. Però, tot i que el comerç local hagi perdut força en perdre la majoria d’associacions, gràcies a la tasca d’Adhec “tornarà a remuntar”, diu Farré, “perquè a Mollet tenim comerç en quantitat i de qualitat”.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram