Circuit Montmeló

El Circuit va obrir les portes per primer cop el 10 de setembre del 1991, ara fa 30 anys. Foto: Circuit

El 10 de setembre de l’any 1991 es va inaugurar el Circuit de Catalunya a Montmeló. Una instal·lació, impulsada per l’Ajuntament, la Generalitat i el Reial Automòbil Club de Catalunya que, amb el pas del temps, es va convertir en una de les parades obligatòries dels Gran Premis de Fórmula 1 i Moto GP. Tres dècades en les quals el Circuit s’ha convertit en una referència mundial del món del motor.

Des de fa uns anys, però, s’està qüestionant el funcionament de la instal·lació per les pèrdues milionàries que arrossega i per l’elevat preu del cànon, el cost anual que s’ha d’abonar per acollir els Grans Premis. Una circumstància que ha fet que el Circuit es trobi en un punt crucial de la seva història.

19 milions de pèrdues

Aquest 2021, el Circuit ha tingut pèrdues de 19 milions d’euros. Un import que ha hagut de pagar la Generalitat, entre altres coses, per permetre que es puguin renovar els contractes amb la F1 i Moto GP, que se seguiran fent a Montmeló, almenys, fins al 2026.

Una milionada a la qual cal sumar-li una inversió hipotètica de 80 milions, el cost que tindria modernitzar les instal·lacions perquè es puguin seguir celebrant les curses d’F1, i 20 milions més per al cànon d’aquest 2021.

Tot i aquesta situació, des de l’Ajuntament de Montmeló segueixen apostant per la instal·lació i defensen la riquesa que, asseguren, genera. “El Circuit genera 340 milions d’euros anuals de benefici al territori”, diu l’alcalde Pere Rodríguez a Línia Vallès. “El problema és que s’han d’injectar diners públics i els beneficis són privats, tot i que es generen 50 milions d’euros en IVA que es retornen als fons públics”, afegeix. Un negoci que, segons el batlle, és inqüestionable tot i que “caldria buscar altres formes de finançament per evitar que es treguin diners públics”, conclou.

“Model insostenible”

Mentrestant, plataformes com No Ens Vendreu La Moto segueixen mostrant-se contràries a la instal·lació. “És una activitat que no és d’interès públic i promociona un model insostenible per a la societat”, denunciava el seu portaveu, Pep Medina, a Línia Vallès fa pocs dies. “El Govern hauria de deixar de fomentar l’automoció, i més en un context de crisi climàtica”, afegia. Sobre aquesta qüestió, l’alcalde respon que els cotxes d’F1 ja són híbrids i en uns anys seran elèctrics. “A més, hem rebut un premi per ser el circuit més sostenible de tots”, explica.

De tot plegat n’hi haurà l’oportunitat de parlar-ne avui durant la taula rodona ‘Present, passat i futur del Circuit’ que es farà al poble i que organitza l’Ajuntament. Fins al 17 d’octubre s’ha dissenyat un programa amb diferents actes per celebrar un aniversari que arriba marcat per un debat que tot apunta que seguirà ben viu.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram