Institut Carles Vallbona

Alumnes a l’entrada de l’Institut Carles Vallbona, ahir al matí. Foto: Olga García

Dilluns va ser un dels dies de l’any que menys agrada als nens i nenes: el de tornar a l’escola. El retorn a haver de matinar, a haver de fer deures i estudiar després de tres mesos de vacances. Però enguany, com al setembre anterior, la tornada a les classes ha estat marcada per la pandèmia. I és que, de nou, aquest curs es farà en companyia de la Covid-19 i de totes les mesures de seguretat que ja s’havien convertit en rutina per a professors i alumnes: grups estables, entrades esglaonades, gel hidroalcohòlic i mascareta.

Tot i això, la vacunació i l’evolució positiva de les dades epidemiològiques obren un nou escenari d’esperança i optimisme per a aquest curs. Un nou marc en què es garanteix la presencialitat, en què dues terceres parts dels alumnes de més de 12 anys ja tenen la pauta completa i on, a poc a poc, s’aniran relaxant les mesures de seguretat.

“Un ambient més tranquil”

“Després de les quarantenes, les classes en línia i tota la feina extra que vam fer l’any passat per no haver de tancar, crec que aquest curs serà menys dur”, diu l’Emma Roca, professora de primària d’una escola privada de Granollers. De fet, en aquests primers dies de classe ja es respira un aire una mica més relaxat, assegura la Marta Blanco, una altra docent de secundària i batxillerat. “Recordo que abans els nens no podien entrar al centre si el professor no els desinfectava les mans. Ara ja tenen el costum i ells mateixos ho fan sovint, sense haver d’estar tan a sobre d’ells”, explica.

Però aquestes sensacions no només les té el professorat. Els alumnes també noten que, enguany, el clima a les aules és diferent. “Abans tots pensàvem que agafaríem el coronavirus a l’escola, però cada cop tenim menys por i més ganes de tornar a fer les classes com abans, perquè ja ho veiem més a prop”, diu l’Izan Castro, un estudiant de 13 anys de l’INS Mollet. I és que, en general, tothom sembla estar d’acord amb el fet que s’aniran recuperant situacions de més normalitat. Inclús els pares, que aquest curs ja no tenen “aquella histèria del principi”, diu l’Anna, la mare de l’Izan.

“L’any passat m’angoixava perquè, al cap i a la fi, són nens i es toquen, s’abracen i es treuen la mascareta quan ningú els veu”, explica. “Però ara ja no em preocupa tant, perquè vaig córrer a vacunar-lo abans que comencessin les classes i perquè, si l’any passat va anar tot bé, aquest segur que també”, afegeix. Una opinió compartida per la regidora d’Educació de Parets, Casandra Garcia, que dilluns deia que “ara tots els centres tenen experiència en l’aplicació dels protocols i les mesures de seguretat anti Covid-19, i això ajuda molt a què es respiri un ambient de tranquil·litat”.

Un curs extraordinari més

Des que va acabar el curs anterior, i com és habitual, els centres s’han estat preparant per lluir la seva millor cara. Les reformes i les millores d’instal·lacions i de material són els canvis més comuns amb què alumnes i professors es troben cada setembre. Novetats com les de l’escola Pia de Granollers, que ha estrenat nou pati, nova sala d’actes i aules per a P3. Però, enguany, els canvis a les escoles de la comarca han anat més enllà.

A la majoria de ciutats del Vallès Oriental, el curs ha començat incentivant la mobilitat sostenible amb talls de circulació que, a la vegada, garanteixen la seguretat dels alumnes. Unes mesures que, des del primer dia, han aixecat polèmica.

“Jo sempre venia en cotxe a deixar al nen i després anava directe a treballar, a Barcelona. Però ara ja no ho puc fer, i haver de portar-lo caminant em fa perdre molt de temps”, diu l’Abraham Castro, pare de l’Izan. “Entenc que és una mesura per millorar la salut dels nostres fills, però per a alguns és un problema”, afegeix.

Un conjunt de novetats que es donen en un context en què l’educació està en el punt de mira de molts, davant la manca de places per cursar els estudis de Formació Professional i del descens de la natalitat. Un problema que ve de lluny, però que enguany es consolida, amb una reducció d’alumnes a infantil i primària i un increment a secundària. Situacions que, junt amb la presència de la Covid-19 per tercer curs consecutiu, faran que aquest any acadèmic segueixi sent extraordinari.

Millores en els serveis escolars

Aquest curs, el Consell Comarcal del Vallès Oriental ha organitzat 92 rutes d’autobús i cinc de taxi que mouran prop de 1.500 alumnes en el servei de transport escolar. Però també ha destinat més de 4 milions d’euros a ajudes de menjador per a més de 5.500 famílies vallesanes.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram