El 90% dels alumnes d’aquest centre són estrangers. Foto: Escola Joan Solans

La segregació escolar és la distribució desigual de l’alumnat entre els centres educatius d’un territori. Una situació que fa que en algunes escoles es concentri un alt nombre d’alumnes vulnerables i immigrants, mentre que en altres centres aquest percentatge es redueix a xifres molt baixes o gairebé inexistents.

Segons un informe de la Fundació Bofill, elaborat amb dades del Departament d’Educació i del Síndic de Greuges, Granollers és un dels 122 municipis estudiats amb més segregació escolar. De fet, el document classifica les ciutats en tres nivells (segregació molt alta, alta o baixa) i Granollers entra en el primer de tots.

La capital vallesana té un 13% de població estrangera i es troba cinc punts per sobre la mitjana de segregació escolar en l’educació primària, i 6 en la secundària. Unes dades que han disminuït en els darrers anys, però que segueixen preocupant als professionals dels centres educatius.

“NO VOLEN PORTAR ELS FILLS”
L’Escola Joan Solans és una de les que més segregació escolar té. Fins a un 90% de les famílies del centre són estrangeres i dels 200 alumnes, 180 són immigrants. Una escola que suma un total de 25 nacionalitats entre els infants i que ja fa temps que lluita amb l’Ajuntament per reduir aquestes dades.

“Ensenyar als nostres alumnes és més complicat perquè tenen un nivell més baix, causat per un problema evident de llengua, a part dels socioeconòmics”, explica Lluís Pardo, director del centre. Un fet que fa que les famílies catalanes no vulguin portar els seus fills a centres com aquest. “És molt difícil lluitar contra això, perquè la visió de la població és la que és, però aquesta realitat porta a la falta d’integració social dels nostres alumnes, que només es relacionen entre ells”, afegeix.

Tot i que des del Joan Solans s’està intentant tirar endavant un projecte molt concret, a través de l’handbol, per fer més atractiva l’escola i “que aquells infants que vulguin centrar-se en aquest esport puguin venir aquí a estudiar”, Pardo es mostra descontent perquè des de l’Ajuntament no li permeten fer-ho. “Tenim un projecte que ens ajudaria a reduir la segregació escolar i ens diuen que no podem fer l’esport que vulguem, que totes les escoles som iguals i que hem de fer el mateix. Però això no respon a les necessitats individuals de cada centre”, explica el director.

D’altra banda, des del consistori, el regidor d’Educació, Francesc Arolas, diu que estan treballant amb escoles com el Joan Solans per fer-les més atractives i millorar els problemes de segregació escolar. “Tot i que és la Generalitat qui reparteix els alumnes per centres, nosaltres intentem que es faci d’una manera equitativa”, explica Arolas. “Però fer una oferta única d’esport no es considera l’idoni i per això estem plantejant un projecte molt més ampli”, afegeix.

Fa 15 anys, passava el mateix amb escoles com el Pereanton o la Ferrer i Guàrdia. Però a través de projectes relacionats amb la música i les arts, es va capgirar la situació i es van convertir en centres atractius per a les famílies. Fer això, però, “és una feina de formigueta que tarda molt a veure’s”, explica el regidor. “Això no es veurà d’un curs per l’altre i cal tenir paciència mentre es desenvolupa una actuació concreta i decidida com la que estem disposats a fer”, conclou.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram