carril bus B-23 acord

Flores, Sánchez i Font, durant la signatura del conveni. Foto: Gemma Sánchez/ACN

El govern central i la Generalitat van formalitzar divendres l’acord per construir el carril bus a la B-23 d’accés a Barcelona. A través d’aquest conveni, les dues administracions preveuen formalitzar el traspàs íntegre de la via abans de finals d’any i, a més, permet el Govern executar unes obres que està previst que comencin a principis de l’any que ve. En aquest sentit, les previsions són que el carril bus pugui entrar en servei durant el 2024.

El carril té un pressupost d’uns 19 milions d’euros, que seran finançats a través dels fons europeus Next Generation, que el ministeri de Transports traspassarà a la Generalitat perquè executi les obres.

Amb tot, estimen que aquest nou carril d’entrada a la capital catalana permetrà que 700 busos diaris procedents de les comarques centrals, el Penedès i el Baix Llobregat redueixin el trajecte més de 15 minuts. “És una reducció de temps espectacular”, va asseverar Ricard Font, secretari general de Vicepresidència, que va recordar que el primer projecte del carril bus a la B-23 es remunta al 2011. Al seu torn, la ministra de Transports, Raquel Sánchez, va ressaltar “el compromís amb un nou paradigma de la mobilitat”, basada en incentivar el transport públic.

Descongestionar un accés a Barcelona

La signatura del conveni va tenir lloc a la seu del Consell Comarcal, on les dues administracions es van comprometre a complir amb els terminis previstos d’execució de l’obra, i es van disculpar per avançat per les molèsties que aquestes puguin ocasionar als milers de conductors que cada dia entren a Barcelona per la B-23.

De fet, tant Sánchez com Font van destacar que l’obra permetrà descongestionar el trànsit d’una de les principals vies d’entrada a Barcelona. Es calcula que per la B-23 hi passen 100.000 vehicles diaris, i les administracions estimen que el nou carril permetrà guanyar 15 minuts de trajecte. Segons la ministra, l’obra beneficiarà 4,5 milions d’usuaris de busos interurbans.

El carril tindrà 7 quilòmetres de llargada, des de Sant Feliu de Llobregat fins a Barcelona, passant per Sant Joan Despí, Sant Just Desvern i Esplugues. Farà 3,5 metres d’amplada i estarà ubicat a l’esquerra dels carrils actuals, “per no interferir a les incorporacions i sortides de la via i assegurar la fluïdesa dels busos”, va precisar el secretari general d’infraestructures, Xavier Flores.

El futur de la B-23

Un cop resolt el finançament i execució del carril bus, tant el Ministeri com la Generalitat van garantir que abans que acabi l’any se signarà el conveni per al traspàs íntegre de gestió de la B-23. La previsió és que el govern central completi un últim asfaltat abans d’aquest traspàs, i que posteriorment la Generalitat es faci càrrec de totes les despeses de manteniment de la via.

Font va assegurar que aquest canvi de titularitat “obre una oportunitat a estirar el format de la Diagonal fins al Llobregat”. I és que el secretari general de Vicepresidència va apuntar que el Govern treballa amb l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) en un projecte per “transformar absolutament” la B-23 i donar-li un caire “urbà”. “No sabem si serà semi soterrada, però volem estirar el model d’Ildefons Cerdà cap al Llobregat”, va recalcar, tot assenyalant que l’objectiu és “millorar la qualitat de vida dels veïns, sense tenir davant una autopista”.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram