Avis joves mòbil

El projecte contempla sortides al carrer per captar potencials usuaris. Aquí, la Berta parla amb una senyora. Foto: Ajuntament de Sant Joan

Darrere dels grans titulars, de la cartelleria cridanera i de les propostes socialment compromeses s’amaga una imatge ben familiar: la d’un noi, en aquest cas l’Óscar Cañero, explicant a una besàvia, la Maria Ferrer, com fer anar el mòbil. Una escena eterna d’intercanvi generacional que l’Ajuntament de Sant Joan Despí impulsa a través del programa No et quedis enrere, en el qual joves ensenyen a gent gran a utilitzar el mòbil i les tauletes.

És el segon estiu que es posa en marxa i el seu èxit és evident. “Avui l’Óscar m’ha ensenyat a fer fotos i enviar-les, aquest nano val un imperi”, celebra, còmplice, la Maria, un cop finalitzada la ‘formació’ d’una hora que ha rebut a Can Negre. Aquest és un dels quatre llocs on es porta a terme el projecte, així com el centre Cirerers de Gent Gran i els centres cívics Torreblanca i Antoni Gaudí, durant els matins.

“No em vull quedar enrere”

La tinenta d’alcaldia de Gent Gran, Francesca Estradé, assenyala al Línia que l’objectiu d’aquest projecte de formació és “combatre la bretxa digital i fer de pont entre les dues generacions”. La Maria, al seu torn, corrobora aquest vessant social de la iniciativa. “Em va bé, perquè també tinc contacte amb altres persones”, reconeix aquesta veïna de 87 anys, que repeteix una vegada i una altra que no vol “quedar-se enrere”. “Tenim ganes de viure, i a mi m’ha agradat sempre estar al dia”, reivindica. D’aquesta manera, descriu Estradé, s’aconsegueix que el col·lectiu de la tercera edat se senti “valorat i empoderat” per ser més independent en el seu dia a dia. “Tenen una experiència molt valuosa, però la societat sovint els deixa enrere”, remarca la tinenta d’alcaldia.

Ara bé, més enllà d’aquests objectius maximalistes, sovint difícilment assolibles –com es pot eliminar la bretxa digital de la nostra societat?–, aquesta iniciativa destaca per abordar qüestions relacionades amb el dia a dia de la gent gran. Segons l’Óscar i la seva companya, Berta Melero, les principals peticions que els fan els usuaris del programa tenen a veure amb el WhatsApp, Google Maps, les aplicacions per saber l’horari del transport públic o bé les xarxes socials. “Cal saber explicar les coses d’una manera comprensible”, remarca la Berta.

L’Óscar, per la seva banda, reconeix que, si bé en un principi estava un pèl nerviós, ara s’hi troba còmode. “No ho porten gens malament, jo pensava que seria més difícil quan hi vaig entrar”, diu.

L’experiència va néixer arran de l’expansió dels tràmits ‘online’ i telemàtics per la covid

Aquests són dos dels sis joves que el consistori ha contractat, a través del programa ocupacional Work Experience, per encarregar-se de fer les formacions. Una part d’aquests formen un equip itinerant pels carrers del municipi que pregunta als potencials usuaris si necessiten cap ajuda relacionada amb el telèfon mòbil, mentre que la resta fan guàrdia als quatre punts de la ciutat habilitats per fer les formacions de tu a tu. Tenen un calendari on anoten les cites de la gent interessada, molts dels quals se’n van assabentar a través d’una carta que va enviar l’alcaldessa, Belén García, als majors de 65 anys.

Si bé l’experiència va néixer arran de l’expansió dels tràmits online i telemàtics que va comportar la pandèmia, tal com indica Estradé, ara que s’ha recuperat la normalitat la voluntat municipal és que es faci cada any. “És molt gratificant”, relata la Berta, que, com per a l’Óscar, és la seva primera feina. Una feina, tot s’ha de dir, familiar, coneguda, que tenen per mà, encara que potser no ho saben. Un treball que, de fet, consisteix a reproduir l’eterna imatge de l’avi i el jove aprenent l’un de l’altre.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram