visoren

Trobada d’alcaldes per fer front comú a les pujades de Visoren. Foto: Ajuntament

A l’expectativa. Així estan els veïns d’una seixantena de pisos socials d’Esplugues afectats per l’increment “abusiu”, segons denuncien, de les quotes del gas i l’aigua que l’empresa Visoren, la gestora dels immobles, els ha imposat. Una pujada dels rebuts que, a més, es vol fer de manera retroactiva per a tot el 2022 i que implica imports que arriben als 3.000 euros en alguns casos.

Després de l’enrenou inicial, els sis ajuntaments amb veïns afectats per les pujades de Visoren es van reunir el 27 de gener a Esplugues per donar una imatge d’unitat i buscar solucions a l’augment de les quotes. En aquella reunió hi havia representants d’Esplugues, Sant Fost, Tiana, Bigues i Riells, Calaf i Canet, que van acordar l’encàrrec d’una auditoria de gestió dels pisos per “carregar-se de raons jurídiques” en defensa dels llogaters, tal com va expressar l’alcaldessa, Pilar Díaz.

“Vam rebre molt bé aquella trobada, és la manera per evitar represàlies de l’empresa”, valora a Línia Tres una de les veïnes de la ciutat afectades, que afirma que estan pendents del que pugui decidir ara l’empresa. Així i tot, sembla que la situació actualment és un pèl més positiva per als llogaters, que tenen al darrere les administracions locals, però també l’Agència de l’Habitatge i l’Agència Catalana de Consum, que es reuniran aviat amb l’Ajuntament d’Esplugues per abordar aquesta polèmica.

Sigui com sigui, els afectats espluguins no han perdut el temps i han recorregut a l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor (OMIC) i al Síndic de Greuges, que ha derivat l’expedient a Habitatge.

L’empresa es fa enrere

Amb tot, sembla que Visoren ha fet marxa enrere, ja que el passat dia 3 de febrer va enviar una carta als inquilins afectats per l’augment de les quotes de l’energia en la qual, a causa del “profund malestar” generat, informaven que no cobraran cap rebut corresponent a la regularització de les quotes –això vol dir la part retroactiva de tot el 2022–, que retornaran els rebuts ja cobrats i que no exigiran cap dels que han estat retornats pels afectats. A més, l’empresa anunciava que fins que no es trobi una solució “que encaixi a totes les parts”, s’aplicaran les tarifes de l’any 2021. Una missiva, no obstant això, que els llogaters d’Esplugues no han rebut encara, fet que interpreten com una “mesura de pressió” de la firma per les seves declaracions públiques. Així i tot, fonts de l’Ajuntament expliquen a aquesta publicació que l’empresa els ha assegurat que no girarà cap més rebut respecte dels subministraments del 2022 als espluguins afectats fins que no s’arribi a un consens entre les parts.

De fet, a finals del gener Visoren ja va donar senyals de voler arribar a un acord amb els usuaris i va anunciar que aturaria els tres rebuts que hi havia pendents, corresponents a l’actualització a l’alça del preu de l’energia. Ho va fer, tanmateix, dies després que l’alcaldessa, Pilar Díaz, ordenés a l’empresa que no cobrés la pujada de les quotes. Es tracta d’una mesura cautelar de tres mesos durant els quals el consistori estudiarà la justificació jurídica dels increments de les quotes i la pretesa aplicació retroactiva de tot el 2022.

Sense anar més lluny, el dia 6 de febrer es va acabar el període que l’Ajuntament va donar a Visoren i Sermavi –que forma part de la primera i s’encarrega del manteniment dels blocs afectats– per enviar els documents que justifiquessin la pujada de les factures. Des del consistori confirmen que han rebut aquesta documentació i que els seus serveis jurídics l’estan analitzant.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram