casal escola Folch Torres

Pati de l’escola Folch i Torres, una de les tres que va acollir un dels casals. Foto: ERC

Els casals infantils d’estiu de l’Ajuntament s’han vist envoltats per la polèmica després d’una sèrie de queixes de pares i mares d’alguns dels infants que hi han participat durant el mes de juliol. “Volem deixar constància per escrit del nostre absolut descontent envers els casals i la mala gestió des del primer dia, tant per part de l’Ajuntament com de l’empresa contractada”, resa un dossier de greuges signat per una seixantena de persones i entregat a l’Ajuntament al qual ha tingut accés Línia Tres.

I és que, segons la informació que consta en aquest document i les queixes que han fet arribar a aquesta publicació un grup de pares i mares, el desenvolupament del casal d’estiu no hauria estat gens satisfactori. De fet, els progenitors repeteixen les paraules “descontrol” i “desorganització” per descriure els casals. “He desitjat que acabi el juliol, ha estat un patiment”, afirma a aquesta publicació una mare usuària del casal d’estiu que s’ha fet a l’escola Gras i Soler, i que prefereix mantenir l’anonimat, com la resta de testimonis.

En aquesta línia, una altra mare d’un infant que ha anat a l’escola Folch i Torres lamenta que els nens i nenes “no han seguit cap programa d’activitats”. Coincideix amb ella un pare que també va portar el seu fill al casal que s’ha fet en aquesta escola, i afegeix que l’empresa organitzadora, Nice Moments Factory, no ha proporcionat el material necessari als monitors.

L’empresa es defensa

Per la seva banda, fonts de Nice Moments Fatory, en una conversa amb Línia Tres, han negat les irregularitats i han assegurat que en tot moment s’ha dotat als monitors de material per desenvolupar les activitats.

Tanmateix, els progenitors lamenten que no van ser convocats a una reunió fins poc abans de començar el casal i que, ja en aquell moment, van notar un cert descontrol per part dels responsables. “No hi anaven preparats i no coneixien ni els col·legis ni Esplugues”, testimonia una mare de la Folch i Torres. En resposta, des de Nice Moments Factory reconeixen que el procés de licitació “va ser molt precipitat”, ja que van haver de reunir un equip de monitors en menys temps del que és necessari. “Això ha estat un hàndicap, i potser s’ha fet alguna cosa malament”, reconeixen des de l’empresa que, així i tot, recorden que les enquestes de satisfacció que s’han fet fins aleshores indiquen que en la seva majoria els infants s’ho han passat bé.

Qui també posa de manifest els resultats “correctes” de les enquestes de satisfacció realitzades és la regidora delegada Educació, Montse Pérez, que explica a Línia Tres que han estat tot el mes dedicats “en cos i ànima” a atendre les necessitats dels pares.

A més, l’empresa recorda que han passat totes les inspeccions, tant de la Generalitat com de l’Ajuntament, des d’on confirmen aquest extrem.

Debat al Ple

Aquest tema, però, no es queda aquí. Les queixes dels pares i mares, de fet, van arribar al Ple de juliol, on es va debatre una moció presentada pel Partit Popular sobre els casals d’estiu a Esplugues. El rerefons de tot plegat, i que van posar sobre la taula els partits de l’oposició -excepte Ciutadans i el regidor no adscrit- és el canvi de model de gestió dels casals d’estiu per als infants i joves del municipi. Fins al 2020, la gestió la portaven tres entitats de la ciutat, Espluga Viva, Esplai Espurnes i Esplai Pubilla Cases-Can Vidalet, les quals firmaven un conveni amb el consistori i rebien una subvenció per portar a terme les activitats estivals. “A Esplugues ja hi havia un model que funcionava bé, i que no rebia queixes”, va apuntar, en aquest sentit, el portaveu d’ERC al Ple, Oriol Torras.

Tanmateix, des de fa dos anys el servei es proporciona a través d’un concurs públic. “Pensem que els casals d’estiu són un servei municipal, i si és així, s’han de licitar”, va recordar el primer tinent d’alcaldia i portaveu del PSC, Eduard Sanz, durant el Ple. Sanz va insistir en el fet que la llei obliga a licitar i que aquesta fórmula garanteix que els casals són igualitaris per a tothom. Per contra, des del PP van destacar “mancances objectives i evidents” als documents de contractació de l’empresa, i van posar en dubte l’experiència de Nice Moments Factory a l’hora d’organitzar casals infantils.

Canvi de model de gestió?

Qui també va posar en dubte l’experiència de l’empresa a l’hora d’organitzar casals infantils va ser Esplugues En Comú, des d’on recorden que en plens anteriors havien posat sobre la taula el model de gestió dels casals. En aquest sentit, el regidor comú Jordi Pérez critica el model que l’Ajuntament va adoptar fa dos anys, i advoca per la gestió directa del consistori. Qui també va protestar en el seu moment pel canvi en el model de gestió dels casals d’estiu va ser ERC, que fa dos anys va presentar una moció al Ple criticant la decisió de l’Ajuntament.

En aquest sentit, des de l’empresa surten al pas i acrediten que tenen uns 20 anys d’experiència organitzant casals a diferents localitats de Catalunya, des de Castelldefels a Salou, passant per Calafell.

Al marge del joc polític

Sigui com sigui, i tot i que agraeixen que l’oposició els hagi fet cas, els pares reiteren que no volen entrar en el joc polític i exigeixen solucions. De fet, alguns d’ells són crítics amb l’Ajuntament, a qui acusen de falta de transparència i de voler minimitzar la problemàtica. Es refereixen a les paraules de Sanz durant el Ple, on va dir que havien rebut només cinc queixes formals, quan aquell mateix dia ja tenien notícia que s’havia presentat el dossier dels greuges amb la seixantena de signatures. “El govern s’ha posat a la defensiva”, assenyala Sánchez. “Hem sentit s’han rigut a la nostra cara”, lamenta un pare de la Prat de la Riba, per la seva banda. “Empatia zero de l’Ajuntament”, defineix tot plegat una altra mare de la mateixa escola.

Per la seva banda, la regidora Pérez recorda que van atendre des del principi les famílies i que es va donar “solucions tècniques” a les queixes dels pares. A més, l’edil destaca que no hi ha hagut cap baixa de les 410 inscripcions als casals. Fins i tot, afirma, hi ha hagut algunes famílies que han ampliat el temps d’estada dels seus fills. En aquest sentit, ha agraït a l’empresa la seva disposició a atendre aquestes ampliacions i qualifica la seva tasca de “correcta”.

I l’any vinent, què?

Les famílies, però, demanen que no es prorrogui el contracte de l’empresa de cara a l’any vinent. Des de l’empresa, per la seva banda, defensen en tot moment la seva actuació, i surten al pas de queixes com ara una suposada empenta a un infant a la Gras i Soler, assegurant que la monitora, que va ser apartada del servei, només va acompanyar amb la mà l’infant perquè entrés a l’interior de l’edifici, sense cap intenció d’agredir-lo. Per altra banda, asseguren que en cap cas van donar restes de menjar als infants, com també s’ha dit, i afirmen que l’última setmana del casal es va anunciar que hi hauria canvis als menús per acabar amb el menjar que tenien a les neveres.

Amb tot, des de l’empresa lamenten la situació i apunten a interessos polítics i econòmics que estarien, a parer seu, darrere de les crítiques.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram