Jaume Collboni

Abans de la pandèmia, des de l’Ajuntament de Barcelona vam guanyar la batalla del top manta i dels pisos turístics il·legals. Tothom recorda les imatges dels manters omplint les voreres de la Barceloneta o l’interior de l’estació de Plaça Catalunya. Aquests fenòmens originaven greus molèsties i una enorme pressió sobre l’espai públic. Per això vam actuar amb determinació per reconduir la situació, aplicant totes les eines legals i els mitjans al nostre abast.

Precisament, soc del parer que una de les obligacions dels responsables públics és la de vetllar per garantir que l’espai públic sigui un àmbit de convivència, civisme i seguretat. És amb aquest mateix plantejament que ara hem declarat la guerra als bicitaxis, una activitat que genera moltíssims problemes relacionats amb la circulació, la inseguretat o l’economia submergida. Fins i tot, aquesta activitat amenaça i fa competència deslleial als més de 10.000 taxistes que hi ha al conjunt de l’àrea metropolitana.

No ho podem permetre. Els bicitaxis no tenen cabuda al model de Barcelona, ni des del punt de vista del turisme de qualitat que volem ni tampoc per promoure la mobilitat ordenada i segura que necessitem. Aquests vehicles no encaixen en el paisatge dels nostres carrers i places. En definitiva, Barcelona no és Bombai.

Vam resoldre el descontrol del ‘top manta’ i dels pisos turístics il·legals, i ara guanyarem la guerra als bicitaxis. Ho tornarem a fer

Fa temps que estem actuant amb contundència contra aquesta activitat. Des de principis d’any, la Guàrdia Urbana ha interposat més de 1.400 denúncies contra els bicitaxis, i des del 2019 hem requisat i enviat al dipòsit més d’un miler d’aquests vehicles. També hem limitat els carrers per on poden circular i encara ho farem més en les pròximes setmanes, decretant noves restriccions en zones de gran afluència turística, com Ciutat Vella o al litoral de la ciutat. Però vull ser molt clar: necessitem anar més enllà i ens cal la implicació de la Generalitat.

La Generalitat de Catalunya és l’administració competent en matèria de transport de passatgers i és, per tant, qui pot regular aquesta activitat econòmica. Per a nosaltres, en aquest cas, regular ha de voler dir prohibir. Així ho hem exigit en diverses ocasions i ara, després d’alguns dubtes inicials per part de la Generalitat, finalment hem aconseguit acordar la creació d’un grup de treball per concretar aquesta prohibició. Sembla que per fi la Generalitat ens ha escoltat i s’ha compromès a abordar el tema, però ara vetllarem per accelerar al màxim la prohibició. Entre altres coses, perquè solucionar els problemes de la ciutat requereix un compromís real per part de tothom.

Des de l’Ajuntament de Barcelona estem fent grans esforços i invertint recursos per impulsar un turisme responsable i sostenible i per millorar la imatge del litoral amb una gran transformació del Port Olímpic que potenciarà les activitats esportives i l’economia lligada al mar, per exemple. Però perquè totes aquestes accions siguin del tot efectives per millorar la qualitat de vida dels nostres veïns i veïnes, sense cap mena de dubte ens cal un espai públic lliure de bicitaxis, amb ordre i seguretat.

Acabo tal com he començat. De la mateixa manera que vam resoldre el descontrol del top manta i dels pisos turístics il·legals, ara farem servir totes les eines per guanyar la guerra a l’activitat dels bicitaxis. No en tinguin cap dubte: ho tornarem a fer.

Jaume Collboni, primer tinent d’alcaldia de l’Ajuntament de Barcelona

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram