La crisi de la Covid-19 pot ser, i serà, una de les crisis econòmiques més importants dels últims cent anys. Les dades d’informes, agències i experts diuen que el plantejament que entre un terç i la meitat del comerç hagi de tancar és cada cop més habitual. Davant d’això, el sector no només ha de conxorxar-se amb els estaments polítics, econòmics i socials per reflotar l’economia del retail, sinó que caldrà, a més, establir ponts, canals i eines de debat profund sobre els canvis de model que hem de promoure.

Les entitats i els eixos comercials de les ciutats es trobaven, abans d’aquesta crisi, en el debat de la seva pròpia evolució cap a BIDs i entitats de gestió compartida de comerç, serveis i territoris. La crisi, que ho esberla tot, ens ha de servir no només per a avançar en aquesta línia, sinó per repensar-la i enfortir-la i, si cal, afavorir una implantació més ràpida arreu dels barris i eixos, especialment aquells que ja tinguin una feina feta i reconeguda com a territoris socialment responsables.

És hora de créixer, perquè estar al costat dels empresaris i comerciants en moments de crisi ens ha de servir per demostrar de què serveix l’associacionisme comercial. Donar suport, oferir alternatives, eines d’adaptació i supervivència econòmica i, sobretot, fer de lobby de pressió davant les administracions per aconseguir millors condicions per sortir ràpidament de la crisi. I aquí, el paper de federacions comercials com Vitrines d’Europe és fonamental per al manteniment i reforç de les estructures i valors del comerç de proximitat.

No només es tracta de demanar i d’exigir a les administracions que facin la seva feina. També hem de fer la nostra. En aquest sentit, vull posar-vos de manifest dues eines que des de Barcelona hem tirat endavant per donar suport i servei al comerç de proximitat.

Per una banda, Ràdio Comerç. Des del passat mes de novembre estàvem treballant en aquest projecte que hem hagut d’avançar a aquests dies de Covid-19, per demostrar la resiliència del sector, ajudar a difondre informació veraç i actualitzada, i donar veu a tots els organismes econòmics i de comerç de Catalunya.

Ràdio Comerç la formen diversos professionals sorgits dels sectors de la comunicació i del retail amb la clara vocació d’informació i de servei. Per una banda, perquè el canal radiofònic de Ràdio Comerç servirà com a fil musical per a tots els establiments que ho desitgin, amb informació puntual sobre les novetats que el sector del comerç va oferint diàriament. El sistema comptarà, quan passi aquesta situació, amb la possibilitat de col·locar assistents de veu als establiments amb tota aquesta informació i, fins i tot, amb canals especialitzats per a sectors concrets i per a localitats del país. És per això que el canal de Ràdio Comerç destinat a informació local de Barcelona i dels seus eixos tindrà com a partner principal la Fundació Barcelona Comerç.

No només es tracta de demanar i d’exigir a les administracions que facin la seva feina, també hem de fer la nostra. En aquest sentit, vull posar-vos de manifest dues eines que des de Barcelona hem tirat endavant per donar suport i servei al comerç de proximitat: Ràdio Comerç i Botigues Obertes

En temps de saturació informativa és imprescindible que el comerç tingui accés a dades reals, propostes concretes i informació estructurada de serveis, ajuts, projectes i eines que pugui fer servir. Per això, un mitjà de comunicació proper i especialitzat en el retail és una eina molt positiva.

La Fundació Barcelona Comerç també ha desenvolupat una altra eina fonamental de suport al comerç de proximitat, una plataforma web que geolocalitza tots els comerços oberts o que oferien un servei alternatiu (atenció telefònica, ecommerce, repartiment a domicili, etc). Aquesta plataforma, anomenada Botigues Obertes, primer es va desenvolupar a Barcelona i després s’ha estès a tot el territori català, donant suport tant al comerç associat com al no associat, una mesura solidària en temps difícils que ha esdevingut un èxit de convocatòria, i una oportunitat per explicar que el comerç de proximitat ha seguit, en gran part, actiu.

Aquesta plataforma, que ja compta amb més de 3.000 botigues inscrites, ha de servir de base del gran Marketplace del Comerç Català, amb la possibilitat de venda online i de repartiment a domicili de forma coordinada i gestionada pel mateix sector comercial.

La proximitat, a través d’aquestes eines, serà un dels valors que imperarà en l’escenari post-Covid-19, i això també cal que el sector del turisme ho tingui present. Amb la impossibilitat de poder fer grans viatges, amb la por del consumidor i amb la crisi econòmica, els agents del turisme a la nostra ciutat han de reorientar la seva estratègia de captació a mercats interns i propers. El turisme domèstic ha de venir reforçat amb activitats pensades especialment per a ells, circuits, coneixement de botigues singulars, showcookings, i una oferta pensada en el gaudi de la proximitat.

El turista que vindrà és el que pot tornar molt més sovint, perquè és el que està molt més a prop i no li cal veure tota la ciutat en tres dies. Els museus, l’oferta cultural, els espectacles, la restauració han d’oferir precisament un turisme de gaudi per al passejant ocasional de la ciutat. La Barcelona dels barris, de les zones més desconegudes, de les llegendes i històries pròpies, dels entorns naturals, o de la gastronomia local ha de beure d’aquesta nova estratègia.

Totes aquestes estratègies de comerç i turisme de proximitat han de venir coordinades i definides pels agents que més coneixen aquest entorn i que formen part de l’ecosistema urbà de les viles i ciutats d’Europa. Aquests són, precisament, els eixos comercials i les associacions. Per a ells, és el moment de créixer.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram