És un fet conegut que hi ha la necessitat de repensar la funció pública des de molts punts de vista: forma, horaris, quantitat de recursos, distribució,qualitat i rendiment. No és l’objectiu d’aquest article proposar solucions i alternatives al model històric del qual encara som usuaris, però si l’és el d’intentar dibuixar algunes idees que d’alguna manera podrien plantejar certes fórmules que avaluades després de provades servirien d’embrió a aquesta actualització.

La creixent distància entre societat i política és si més no preocupant per molts conceptes -entre ells el de la confiança- però és un dels paràmetres que fan que augmenti de manera proporcional la separació entre societat i administració, de manera que les necessitats actuals de servei públic no resulten ni de servei i molt menys de públic.

La societat d’avui pateix una crisi de model i de sostenibilitat que obeeix a la situació econòmica i financera actual i té davant una estructura de servei sobredimensionada, dissenyada en una època molt anterior, difícil de canviar, d’adaptar-se i de donar resposta -tal com està en l’actualitat- als reptes i necessitats dels seus usuaris. Cal orientar-se a l’usuari, ampliant horaris, tancant serveis obsolets i obrint de nous, alliberant estructures no operatives, facilitant i reduint processos i mentre pensem com fer tot plegat cal també arriscar, arriscar però amb intel·ligència.

Cercar col·laboracions (ajuntar interessos i compartir riscos i recursos), entre diferents administracions: el que és bo per a una localitat ho és també per a la seva comarca, la seva província i el seu país, alhora que les empreses locals també se’n beneficien. Arrisquem si baixem del portaavions de l’Administració Pública i mentre l’actualitzem, agafem la llanxa pneumàtica i conquerim aquells mercats que els nostres usuaris ens demanen per a oferir-los les solucions que avui necessiten, amb una nova visió, una nova manera de fer les coses i recuperant la vocació de servei que sempre aquesta ha tingut.

Si volem canviar fem les coses diferent.

Per David Puentes Jurado / Enginyer

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram