Una imatge actual de l’estació de Miramar. Fotos: Manuel Marina

La conservació patrimonial a Barcelona fa temps que genera debat. Recentment s’ha pogut veure amb el cas d’unes cases històriques de Gràcia que podrien ser enderrocades. Un altre cas és de l’estació de Miramar del funicular de Montjuïc, del qual ara se n’ha tornat a parlar després que TMB anunciés fa unes setmanes que el funicular estarà sis mesos tancat per la rehabilitació de les seves dues estacions, la del Paral·lel i la del Parc Montjuïc.

En el moment d’anunciar la rehabilitació de les dues estacions, TMB també va explicar que més endavant té previst “habilitar un espai annex a l’estació superior” –fent referència a la de Miramar– on es farien “serveis ara inexistents i del tot necessaris per al personal i l’operació: lavabos masculins i femenins, vestidors, sala de lactància i sala de descans”. També s’hi farien oficines i una sortida d’emergència. En paral·lel, des de TMB explicaven que abans es retirarien “els elements amb valor històric o patrimonial”. Són les lluminàries i les parts que queden d’una de les escales mecàniques originals del 1929.

ESPAI DE MEMÒRIA HISTÒRICA
És en aquest escenari on fa uns dies el professor universitari i autor de diferents llibres i articles sobre patrimoni ferroviari, Ferran Armengol, alertava que les intencions de TMB posen en perill l’estació de Miramar, que va tancar el 1981.

Armengol considera que l’estació no és l’espai adequat perquè TMB hi faci lavabos i diferents sales per al seu personal i reivindica que “cal conservar el patrimoni”. És per això que reclama que aquesta antiga estació es converteixi en un espai de memòria històrica. En un article publicat fa pocs dies al diari El Nacional, Armengol deia que l’antiga estació “és el lloc idoni per a ubicar un espai de memòria que permeti evocar el Montjuïc del segle XX, amb les llums de l’Exposició, les ombres del Castell, les barraques i els parcs d’atraccions, i en general, tota la història de la muntanya i de manera més general, de la ciutat”. De moment caldrà esperar per veure quin acaba sent el futur d’aquesta estació històrica.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram