Acaba l’obra més complexa per ocultar el pas dels trens pel barri de Sants. El calaix es convertirà en una rambla de 700 metres a finals del 2014 amb un cost total de 143 milions

El calaix ferroviari s’eleva alguns metres per sobre del terra

Encara falten tres anys perquè les vies del tren desapareguin definitivament del paisatge de Sants i la Bordeta, però durant aquest agost s’ha donat un pas de gegant. Almenys ja s’ha finalitzat una de les actuacions més complexes i delicades: la cobertura de les vies. Un enorme calaix de formigó, que s’aixeca diversos metres a peu de carrer en alguns punts del barri, amaga en el seu interior les diferents vies ferroviàries de Metro, Rodalies i AVE.

El passat 28 d’agost es restablia el pas de trens entre les estacions de Sants i l’Hospitalet, després de 24 dies d’un intens treball i un tall ferroviari obligat. El balanç és positiu, tant per als representants polítics com per als portaveus de Rodalies i Renfe. L’obra de cobertura de les vies no ha ensopegat amb cap dificultat d’última hora, i el pla per donar alternatives de transport als usuaris del tren s’ha realitzat sense incidències importants.
LA PREVISIÓ, LA CLAU
Si el restabliment del trànsit de trens a finals d’agost es va caracteritzar per alguna cosa, va ser per la normalitat del servei. El tall ferroviari durant quasi tot el mes, tanmateix, no havia registrat incidències destacables per als usuaris. La clau d’aquest balanç positiu és deu, bàsicament, a la previsió dels responsables.
Per una banda, es va programar l’aturada ferroviària obligatòria per al mes d’agost, quan es redueix més el nombre d’usuaris. Per altra banda, es va treballar durant més d’un any en planificar un pla alternatiu de transport públic per minimitzar les molèsties per als ciutadans. A més, es va fer una extensa campanya informativa, amb més 300 informadors a les andanes, que ha costat cinc milions d’euros.
L’objectiu, però, s’ha aconseguit. Ara queda finalitzar la cobertura, unes tasques que encara duraran més de tres anys, però que no impliquen cap més tall en el pas de trens cap a l’Estació de Sants.
SEGUIR COSINT EL BARRI
La construcció del calaix té l’objectiu de cicatritzar la ferida oberta des de fa anys al mig de Sants, i que el separa de manera infranquejable de la Bordeta. Amb aquesta cobertura es pretén acabar amb els sorolls i les vibracions que han patit els veïns durant tot aquest temps.
De moment, s’acabarà d’enllestir la cobertura, i no serà fins a la propera primavera que es començarà a urbanitzar la part superior del calaix i el seu entorn. L’Ajuntament té previst elaborar-ne el projecte i licitar-lo durant el primer trimestre del 2012.
Serà al trimestre següent quan s’iniciaran els treballs per transformar la cobertura en una gran rambla de més de 700 metres de llargària, que unirà el districte de Sants-Montjuïc amb el terme municipal de l’Hospitalet.
Segons les previsions, es tractarà d’una rambla amb gran presència de zones verdes i que estarà plenament reservada al pas dels vianants, convertint-se en un lloc per passejar-hi. S’habilitaran diferents rampes, escales mecàniques i ascensors per facilitar-ne l’accés, ja que en alguns punts del barri el calaix s’eleva a alguns metres del terra. A més, es crearan passos inferiors, que milloraran la connexió del veïnat

El regidor del districte, Jordi Martí, va visitar la cobertura a finals d’agost

comunicant carrers com ara Riera Blanca, Antoni de Campmany, Jocs Florals o Burgos.

Els veïns, però, no ho gaudiran fins a finals de l’any 2014, quan està previst que finalitzin les obres d’urbanització de la cobertura i els seus entorns. El cost total de les obres, des de les modificacions fetes a les vies, passant per la pròpia cobertura fins a la construcció de la rambla superior, serà de 143 milions d’euros.
WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram