Nova estació Sants

Render de la reurbanització de la plaça dels Països Catalans i de l’estació de Sants. Foto: ACN/Cedida per Adif

El govern espanyol ha donat llum verda aquest dimarts a 175,8 milions d’euros per a la transformació i ampliació de l’estació de Sants. Es tracta de la licitació de la primera fase del projecte, que inclou l’ampliació de l’edifici, la recuperació de la plaça dels Països Catalans i l’adequació dels espais propers a l’estació. Les actuacions previstes permetran augmentar la superfície de l’edifici un 30% pel costat de la plaça, la incorporació d’una nova sala d’embarcament per als serveis d’alta velocitat i un nou accés per a Rodalies. El projecte global de la nova estació de Sants compta amb una inversió total de 410 milions d’euros.

La fase 0 del projecte ja s’ha posat en marxa amb la reconfiguració de la sala d’embarcament de l’alta velocitat. Ara, amb aquesta licitació s’inicia la fase 1, que s’executarà amb un contracte d’Adif, i s’avança amb la resta, segons explica el Ministeri de Transports i Mobilitat.

En aquesta fase, el primer dels projectes inclou l’ampliació de l’estació pel costat de la plaça dels Països Catalans. Es construirà una nova sala d’embarcament per a l’alta velocitat en resposta a l’actual i futur increment de viatgers després de l’entrada en servei de dos operadors més (Ouigo i Iryo), a banda de Renfe. A Rodalies, s’habilitarà un nou accés des de la plaça i també es reordenaran els fluxos de sortides.

L’espai dedicat als viatgers de l’alta velocitat creixerà dels 3.700 metres quadrats actuals als 10.220, i a Rodalies, de 2.600 a 4.400 metres quadrats. Segons el Ministeri, les estimacions apunten que Sants podria registrar 74,7 milions de viatgers el 2030, un 55% més que el 2019 i un 28% més que les previsions inicials.

Amb tot, la superfície de l’edifici destinada als viatgers d’alta velocitat, Rodalies i llarga distància creixerà més d’un 30% i s’hi afegiran accessos nous per a bicicletes, patinets i vianants amb l’objectiu de promoure la mobilitat d’última milla.

Segons detalla el Ministeri, en aquesta fase es crearan tres nivells superiors en l’àmbit de l’alta velocitat, amb una zona d’embarcament i accés directe a les andanes, noves sales d’espera i nous espais per a ús intern. A més, s’obriran dos nous accessos –mar i muntanya– que connectaran amb l’estació de busos i metro i els vestíbuls de l’alta velocitat i Rodalies. El vestíbul, al voltant de 18.000 metres quadrats, es reordenarà per agilitzar els trànsits, i s’obriran noves zones comercials i d’atenció al viatger.

Recuperació de la plaça

Pel que fa a la recuperació de la plaça dels Països Catalans, d’uns 9.600 metres quadrats, es rehabilitaran i reconstruiran els elements originals, amb la incorporació d’una zona de jocs infantils i noves zones verdes i de descans. A més, s’actuarà en 8.400 metres quadrats addicionals habilitant un espai per a vianants, actualment ocupat per vehicles.

Finalment, s’adequaran els espais propers a l’estació, tant per als vianants com per als vehicles, i es reordenarà l’espai al voltant dels futurs accessos de mar i muntanya. A la façana de l’espai muntanya s’habilitarà un nou itinerari per a vianants que connectarà les places Països Catalans amb Joan Peiró i donarà accés a l’estació de busos.

A l’altre costat, de la banda mar, es traslladarà l’espai per a vehicles privats, taxis i autobusos a un nou vial definit per l’Ajuntament de Barcelona.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram