La crisi econòmica està colpejant sobretot el petit comerç però Creu Coberta resisteix prou bé, quin balanç en fa?

La veritat és que la crisi està generalitzada arreu dels eixos comercials de Barcelona. Un dels principals problemes que provoca el tancament d’un negoci és la manca de finançament. A Creu Coberta, hem engegat l’oficina de mediació immobiliaria des d’on creem uns fulletons amb l’eslògan Creu Coberta, una oportunitat de negoci que repartim a empreses que creiem que seria interessant i necessari tenir al barri.

Quins punts a favor té el fet d’instal·lar-se a l’eix de Creu Coberta?

Gaudim de dos grans centres neuràlgics pel que fa a l’acumulació de gent. Per una banda, la Fira de Barcelona i per l’altra, el centre comercial Les Arenes amb qui treballem conjuntament per crear vincles de col·laboració. Des de que s’ha instaurat el centre al barri, hi ha molta més afluència de gent.

Què atrau als clients de Les Arenes per venir al carrer de Creu Coberta?

Al principi del carrer comercial, tocant a la plaça d’Espanya, s’hi han iniciat molts negocis de restauració que atrauen als visitants del centre comercial.

Malgrat les iniciatives que propulseu des de Creu Coberta, què necessita el petit comerç per superar aquesta etapa de crisi?

Molts dels que aposten, avui en dia, pel petit comerç són gent ja d’avançada edat que s’han quedat a l’atur. La solució senzilla és capitalitzar el subsidi, montant un negoci. Però per ser empresari s’ha de tenir una experiència prèvia, sinó, molts acaben tancant. És necessari, per part de les administracions, donar assessorament a aquesta gent amb ganes de tirar endavant un petit comerç.

Quines iniciatives s’han engegat des de l’associació amb el punt de vista posat a la Fira?

Aquesta setmana passada en el marc de la fira mundial de la telefonia mòbil, hem apostat pel codi QR. S’han repartit fulletons entre els visitants a la Fira i els vianants amb el codi de cada un dels establiments. El codi QR permet amb els telèfons de nova generació llegir el codi i obtenir-ne tota la informació: serveis que presta l’establiment, dades de contacte… Amb la celebració d’altres fires també buscarem les sinèrgies oportunes que potenciïn la zona.

Tenint en compte el dinamisme que caracteritza Creu Coberta, quines són les principals accions que teniu pensades al llarg d’aquest 2012?

Tenim moltes activitats preparades gràcies a que la junta és totalment participativa. Per exemple, la Fira Medieval ha aconseguit una notable consolidació amb un flux de gent de 10.000 persones cada hora. I està agafant molta força la Fira Romana. Enguany es farà al mes d’abril. Es tracta d’una fira cultural, que vol apropar la cultura d’aquesta època a la gent d’avui en dia. Amb aquesta fira defensem un dels pilars de l’Associació de Creu Coberta, la cultura. Els altres dos eixos importants són comerç i ciutat.

Com valoreu la temporada de rebaixes?

El balanç final posiciona aquesta època de rebaixes entre un sis i un vuit per cent, per sota d’altres anys. Tot i així el fred, inesperat, que va arribar fa poques setmanes ha ajudat als comerços a treure peces de roba d’abric, parament de la llar… però en general, respecte l’any passat la davallada de les compres ha estat notable.

Quina previsió teniu pel que queda d’any?

La veritat és que veiem que serà un any dur. Els senyals que ens arriben de fora no són gaire positius, els mitjans de comunicació, en general, tampoc ajuden a crear un vincle de confiança. La gent, en aquest sentit, té por per perdre poder adquisitiu i aquesta es la principal raó per la qual a l’hora de fer la compra busquen el producte més barat per poder estalviar.

Dins d’aquest teixit associatiu comercial de Creu Coberta, quin paper hi juga el Mercat d’Hostafrancs?

Tenir un mercat dins d’un eix comercial és una peça de gran valor, basicament perquè s’amplia l’oferta de cara al consumidor. De totes maneres, els mercats que perduren avui en dia, no s’han adaptat, encara, a les necessitats actuals del consumidor, per exemple, obrint en horari de tardes.

L’ús del català arreu de l’eix de Creu Coberta és notable.

Parlar català al comerç és una iniciativa molt arrelada a l’associació del nostre barri. Crec que es una proposta que hem de continuar impulsant ja que és la nostra llengua i per tant, forma part de la nostra identitat. En general arreu de l’eix no tenim cap tipus de problema pel que fa a l’idioma, doncs s’etiqueta en català.

Què demana el teixit associatiu de Creu Coberta a les administracions públiques?

Demanem més agilitat sobretot amb els plans urbanístics, i en concret amb l’afectació que vivim nosaltres sobre el PGM i l’obertura del carrer de la Diputació. En aquest moment s’hi està treballant però creiem que mesures com aquesta haurien de ser molt més ràpides. El carrer Diputació és la via que dóna obertura a l’eix i, per tant, ha d’oferir una bona imatge. Si l’entrada a l’eix es correcta, després és el mateix carrer el que transporta als vianants al llarg dels més de dos quilòmetres.

Una problemàtica que ja fa anys que s’arrossega. S’ha vist amb la nova administració una voluntat de posar-hi solució?

S’ha fet una dotació econòmica per posar en marxa l’obertura del carrer. En aquests moments estem en ple període d’alegacions que finalitzarà aviat. Però, clarament la voluntat de resolució, hi és.

També demanem a les administracions que ajudi al petit comerç per baixar algun tipus d’impost i sobretot, que les llicències s’agilitzin. Un altre tema molt important es la seguretat pels fumadors quan aquests han de sortir al carrer, és a dir, distingir el millor possible l’espai que queda entre la vorera i la calçada. Demanem homogeneïtzar l’espai urbà destinat als fumadors dels locals per tal que a tota la ciutat de Barcelona se segueixi un únic patró.

I la zona de l’estació?

Ja es va demanar a l’anterior govern de la ciutat que la zona del voltant de l’estació de Sants, el triangle format pel carrer Sant Antoni, Creu Coberta i Tarragona, fos de plataforma única, cosa que s’ha fet. Però també demanem que es revitalitzi la zona per tal d’establir-hi artesans i fer-la més segura. Ben es cert que als voltants de qualsevol estació principal de qualsevol ciutat, l’ambient que s’hi respira és variat i no sempre de bon gust per tothom.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram